Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford Escort 96, startproblem

Startad av matlu470 · 2006-07-04 · 5 svar

matlu470Trådstart
Hej
Jag har en Ford Escort -96 RS med Zetec motor. Just nu har jag problem med att den inte startar som den ska, det "låter som vanligt" men den tänder inte. Oftast får jag vrida om nyckeln 2-3 ggr innan den går igång. Detta beteende började efter att jag i vintras vid ett tillfälle körde bilen tom och vi fick bogsera den till en mack.

Jag har bytt tändstiften men problemet kvarstår även efter det. Jag har också testat att hälla karburatorsprit i tanken men inte heller detta hjälper.

Tacksam för alla tips.
akerostrand
matlu470 wrote:
Hej
Jag har en Ford Escort -96 RS med Zetec motor. Just nu har jag problem med att den inte startar som den ska, det "låter som vanligt" men den tänder inte. Oftast får jag vrida om nyckeln 2-3 ggr innan den går igång. Detta beteende började efter att jag i vintras vid ett tillfälle körde bilen tom och vi fick bogsera den till en mack.

Jag har bytt tändstiften men problemet kvarstår även efter det. Jag har också testat att hälla karburatorsprit i tanken men inte heller detta hjälper.

Tacksam för alla tips.

Ford escort har ju en strömställare till bensintanken, om denna inte funkar funkar inte start på bilen titta på de...
savanna
startspärren i nyckeln ??
anders-j
jag har ett liknande problem med min escort 95, den "låter inte" ens som det ska, motorn går inte runt alls,
blexeytivanov3573
Jag har en ford escort rs 96 med samma problem. Jag bytte bara tempgivaren och så var problemet väck. Dock så var det väldigt svårt att få tag på en sådan tempgivare till den modellen, men lyckades tillslut hitta det på skruvat.se.
slirfeldt
Jo i vissa fall kan det vara denna temperaturgivare (den för styrboxen) som med kan ge sådana fenomen och bör finnas att få tag på tex Mekonomen osv.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil