Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford Escort -97 1.8 RS / Tomgångsproblem vid start

Startad av Weman · 2006-08-21 · 9 svar

WemanTrådstart
Hej!
Är i desperat behov av hjälp! Problemet är att min Ford Escort 1.8RS -97 med Zetec-motor vid start har ojämn tomgång (pendlar mellan 500 och 1500 varv) och behöver "gashjälp" för att inte självdö. Efter någon minut går bilen dock som en klocka.

Har haft bilen på Fordverkstad och de har kört denna genom dator men hittar inget fel. De trodde att "spjällen" kunde vara igensatta, så dessa rengjordes, men problemen bestod. Vi fick även rådet att köpa en tillsats (Redline) till bränslet som skulle rengöra hela bränslesystemet, men inte heller detta hjälpte.

Väldigt tacksam för hjälp. Är själv novis vad gäller bilar och motorer!

MVH Tobias Westman
Remma-Rambo
Någon.......
slirfeldt
Små knepigt problem och svagt av Ford att inte hitta på verkliga orsaken trots dator analys,, för det verkar ju vara något elektroniskt i ditt fall.
Petri N
Hade precis samma fel på min motor. Hade inne på verkstad ett antal gånger. Bytte styrbox + tomgångsventil utan resultat. Till slut bar det sig inte bättre än att motorn rasade. Vet inte om det berodde på tomgångsbekymmret, men jag hittade nog orsaken till det. Visade sig att treans kolv var trasig. Har bytt motor men har i gengäld fått nya bekymmer. Verkar som motorn för för mycket bränsle så den kväver sig när man gasar på för mycket. Finns det några förslag till detta bekymmret, för verkstaden kliar sig bara i huvudet.
hexaman
R_I_P wrote:
Hade precis samma fel på min motor. Hade inne på verkstad ett antal gånger. Bytte styrbox + tomgångsventil utan resultat. Till slut bar det sig inte bättre än att motorn rasade. Vet inte om det berodde på tomgångsbekymmret, men jag hittade nog orsaken till det. Visade sig att treans kolv var trasig. Har bytt motor men har i gengäld fått nya bekymmer. Verkar som motorn för för mycket bränsle så den kväver sig när man gasar på för mycket. Finns det några förslag till detta bekymmret, för verkstaden kliar sig bara i huvudet.

Kan ju vara lmm som strular.
Petri N
Stämmer. Bytte luftmassemätaren sen gick den bra igen. Har fått nytt bekymmer ist. Tomgången hänger sig i bland. Ligger på 2000 varv för att sedan sjunka till 1500. Efter ett tag så går den ner till normala varv. Händer dock inte jämt.
740_Larsson
Samma problem med tomgången på min nyinköpta Escort 1,8 -98 ghia har jag med.
Ibland går tomgången upp till 2000 för att sedan sjunka till mellan 1000 och 1500.
Kan det vara tomgångsventilen som hänger sig?
Hyrbilguiden
@R_I_P 15995 wrote:
Hade precis samma fel på min motor. Hade inne på verkstad ett antal gånger. Bytte styrbox + tomgångsventil utan resultat. Till slut bar det sig inte bättre än att motorn rasade. Vet inte om det berodde på tomgångsbekymmret, men jag hittade nog orsaken till det. Visade sig att treans kolv var trasig. Har bytt motor men har i gengäld fått nya bekymmer. Verkar som motorn för för mycket bränsle så den kväver sig när man gasar på för mycket. Finns det några förslag till detta bekymmret, för verkstaden kliar sig bara i huvudet.



Jag har samma problem på våran Ford Mondeo där visade sig att Vevhus slangen hade gett upp.. Olja + Gummislang är ingen bra kombination dom har en förmåga att ge med sig och vi hade som så Att tomgången gick från ca500varv till 1500 upp å ner hela tiden men nu är skiten löst med en ny T-koppling till vevhuset =)
slirfeldt
Jo det är med en klassiker på dessa motorer att just dess slangar till vevhusventilationen ofta ger upp vid denna T-koppling, med nämda symtom till följd som i bland kan vara lite smålurig att komma på.
z-el-jko@hotmail.com
Hade liknande problem som jag letade efter i säker 4 timmar innan jag fattade vad som hade hänt.. som vanligt ett skit "problem"

!-AC'n bör vara avstängd när bilen startas-!.

ac'n höjjer varvtalet på motorn från 800-1200 på tomgång, och ibland så surar den ner sig, men om du gasar på den så bränner du bort all överflödigt bränsle och när den blivit varm så funkar allt som det ska..

Fler trådar i Hjälpforumet Bil