Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford escort fel på tomgången

Startad av tonyek · 2010-06-16 · 5 svar

tonyekTrådstart
Hej undrar vad som är fel på min tomgång köpte en bil som tomgången är för hög:confused: på 3000 varv hela tiden om jag kopplar ur luftmassemätaren så går tomgången ner och bilen vill slockna.

Har bytt luftmassemätare men hjälper inte.

Vad kan de vara ?
anden__z
Waller1880
Tror inte de drog av kontakten till tomgångsmotorn så går den ändå upp till 3000 varv direkt ibland hoppar den upp och ner
boheme
@tonyek 59134 wrote:
Tror inte de drog av kontakten till tomgångsmotorn så går den ändå upp till 3000 varv direkt ibland hoppar den upp och ner


Här kommer lite allmänna tips

Kolla alla vacuumslangar,kolla noggrant man kan behöva ta bort slangarna och böja dom lite hit och dit för att avslöja hål eller sprickor

Kolla insugskanalen (från luftfilter till spjällhus) efter läckor, kolla noggrant man kan behöva ta bort slangarna och böja dom lite hit och dit för att avslöja hål eller sprickor.

Kolla luftfilter och byt vid behov.

Mvh Janne
Waller1880
Testade med startgas inga läkage.

Undrar om de ändå kan vara den där tomgångsmotorn.

Men ska de inte va förändring om man tex har kontakten urdragen vid start eller att man rycker bort kontakten från tomgångsmotorn när han går. har provat både och ändå går den direkt upp till 3000v direkt man startar och stannar där.
boheme
@tonyek 59155 wrote:
Testade med startgas inga läkage.

Undrar om de ändå kan vara den där tomgångsmotorn.

Men ska de inte va förändring om man tex har kontakten urdragen vid start eller att man rycker bort kontakten från tomgångsmotorn när han går. har provat både och ändå går den direkt upp till 3000v direkt man startar och stannar där.


Gör rent spjällhuset med t.ex 5-56. Kontrollera att gasreglage inte kärvar, då menar jag hela vägen från pedalställ till spjällhus. Kontrollera gasspjällkontakt, den har oftast 2 kontaktpunkter (osäker på din bil).
I alla händelser om du kan se en anordning som sitter på sidan av spjällhuset så kan det vara den. Om det år vad jag tror så skall den fungera enligt följande. Den har endast 2 lägen, den känner av när spjället precis börjat röra sig och när spjället är helt öppet.

Vilket insprutningssystem har du på din bil LH Jetronics, Bosch eller vad?

Mvh Janne

Fler trådar i Hjälpforumet Bil