Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford Escort som har problem att starta, när den är kall.

Startad av nille4433 · 2008-01-27 · 5 svar

nille4433Trådstart
Fordonet är : Ford Escort -97 1,6i Zetec Automat.

Problemet är: När den är kall så startar den, går en stund och dör sen.
kan då vara svår att få igång. Det brukar krävas 3-4 försök innan man kan åka iväg.
För moton dör då driven läggs i då tomgången är svag, och håller man lite gas på motorn så smäller det i aut lådan när D lägges i.
När motorn är på väg att dö är det inte säkert att det hjälper med gas ibland dör den ändå. Går på ca 500varv. dör då oftast om man inte gasar. Dör som sagt ibland ändå.
Går normalt, alltså bra när den är varm.

Har provat med att låna en annan Luftmassemätare, märkte ingen skillnad.
Har inget problem med batteri eller laddning.
Motor går bra när den är varm. Temperatur mätaren på instumentet visar att motorn blir varm.
Ingen Lamdalampa eller Check lampa lyser.

Min Teori är:
Att temperaturmätaren till elektroniken, insprutningen är trasig, allernativt kallstarts ventilen.

Är jag på rätt spår då?
Var sitter givaren på motorn?
Vad ska den visa för Ohm vid mätning?
Var sitter kallstarts ventilen?
Hur kan jag kolla, fixa kallstarts ventilen?

Någon som har annan teori?

HOPPAS NÅGON SVARAR MIG! börjar bli less på bilen.:confused:
slirfeldt
Jo det är tämligen vanligt med sådanat strul med den modellen som du kanske bara sett här på forumet,, och tydligen har inte dessa zetec motorer någon kallstartsventil då elektroniken via egen temperaturgivare kallstartsanrikar bränslet efter rådande motortemp.

Men denna temp givare för styrboxen sitter på termostathuset och dess kontrollvärden är:

Vid 0 grader 89-102 kohm
Vid 20 grader 35-40 kohm
Vid 100 grader 1,9-2,5 kohm
Vid 120 grader 1,0-1,4 kohm

I övrigt är det att föredra att om man sedan skruvar lite bil själv så rekommenderar jag att skaffa en liten smidig OBD2 felkods avläsare för runt en 5 hundring som bör passa denna modell hos: https://www.24.se/
egikit
Tack

Finns det ingen tomgångsmotor eller ventil eller likande alls?

Temperaturgivaren sitter väl på termostathuset på höger sida om man tittar ner på motorn?
Den sitter en ovan och en under huset, killen på Ford jag pratade med sa att den övre är till elektroniken och den undre till mätaren på instrumenteringen. Stämmer det?

Köpte en givare på skroten, den övre. Bytte den och felet kvarstår.
Kan ha fått en trasig, eller så är det den undre som är till elektroniken. Jag ska Ohm mäta oxså nu när jag läst värdena här.

Det kan ju vara ett annat fel också.:fraga:confused:
egikit
@Peter H 28401 wrote:
Jo det är tämligen vanligt med sådanat strul med den modellen som du kanske bara sett här på forumet,, och tydligen har inte dessa zetec motorer någon kallstartsventil då elektroniken via egen temperaturgivare kallstartsanrikar bränslet efter rådande motortemp.

Men denna temp givare för styrboxen sitter på termostathuset och dess kontrollvärden är:

Vid 0 grader 89-102 kohm
Vid 20 grader 35-40 kohm
Vid 100 grader 1,9-2,5 kohm
Vid 120 grader 1,0-1,4 kohm

I övrigt är det att föredra att om man sedan skruvar lite bil själv så rekommenderar jag att skaffa en liten smidig OBD2 felkods avläsare för runt en 5 hundring som bör passa denna modell hos: https://www.24.se/


Var finns uttaget? du sa bör passa

I haynes boken till Mondeo av samma årgång står det om ett annat system. inte ODB.
mrgecko.se
Hade samma fel på min gamla Ford Escort -97 1.6 som blev pensionerad i lördags. Hade en Mekonomen verkstad titta på felet och kontakten för felkodsavläsning sitter under en lucka framför passagerarsätet längst ned till höger. Fanns inte en felkod rapporterad, trots samma problem som du har.

Hade problemet under två år och lärde mig att leva med det.
slirfeldt
Jo det finns en tomgångsmotor/tomgångsstyrnings ventil på dessa som visserligen kan vara defekt eller kärva som i så fall med lite tur går att smörja upp, och temperaturgivarnas placering verkar stämma med det svar du fick av denne mek för denna modell.
Det är riktigt att ford använde ett "eget" diagnossytem på modeller tidigare än augusti -96 iaf gällande Mondeo, som man med kan avsöka med endera en voltmätare eller diod ur på dessa modeller ett 3 stift uttag i bakkant av motrrummet.

Lite osäker på var OBD2 uttaget sitter i escorten och exakt när detta system kom i den men det bör ha varit runt -96 även för den, men på Mondeo sitter den under en liten lucka på panelen ovanför pedalerna och ser lite ut som en scart kontakt.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil