Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford fiesta ryker svart o drar mycket bensin

Startad av Rimsi · 2007-01-02 · 2 svar

RimsiTrådstart
Ford fiesta 94 årsmodell 1.3 drar mycket bensin och rycker svart(inte alltid).
Motoren är utbytt för en månad sedan(köpt på skruten)som har gått ca 9000
mil.Bilen går även ojämt på tomgång.
Bilen går annars mycket bra.Vill säga accellerar bra i alla växlar.
Kan någon hjälpa mig ?
Rimsi
NEL
@Rimsi 18422 wrote:
Ford fiesta 94 årsmodell 1.3 drar mycket bensin och rycker svart(inte alltid).
Motoren är utbytt för en månad sedan(köpt på skruten)som har gått ca 9000
mil.Bilen går även ojämt på tomgång.
Bilen går annars mycket bra.Vill säga accellerar bra i alla växlar.
Kan någon hjälpa mig ?
Rimsi


Tack förhand
slirfeldt
Helt klart är denna motor inte helt fräsch, trots att den påstås bara rullat 9000 mil,, och det är nästan mer regel än undantag att dessa motorer har defekta ventiltätningar som gör att den svartryker, är den kompressions testad?

Hur mycket drar den då? Runt 0,7-0,8 L/milen bör vara normalt för denna bil, men i vilket fall som helst lär du väl ha någon form av garanti på motorn eller minst pris avdrag.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil