Ppersson2000Trådstart2009-11-14Lämnade in vår Ford Focus ('01, kombi) på service och fick tillbaks en bil som inte går att köra... Oljan och tändstiften byttes bland annat, och när bilen hämtades av mina föräldrar märkte de att en varningslampa lyste. De körde tillbaks till verkstaden med en gång. Det var motorlampan som lyste, och killen på verkstaden menade att det var ingen fara och att den börjat lysa när han "justerat tändningen". Varför gör man det? Det var så vitt jag vet inget fel på tändningen när jag lämnade in bilen.
När jag sedan hämtade bilen hos mina föräldrar märkte jag med en gång att något var fel. Bilen skakar och låter illa på tomgång, den går knappast att köra över 80 km/h (då börjar motorlampan blinka i stället för att lysa fast sken) och den är bara allmänt seg och växlar konstigt (automatlåda). Bilen luktar även bränt när jag kör hem. Ringer verkstaden och får då som svar att min bil läcker olja när man byter tändstift och att lukten kommer från oljan som bränner. Vad är det egentligen som hänt med min bil??? Var kommer oljan ifrån när man byter tändstift, och vad mer är fel med den? Den är nu tillbaks på verkstaden och jag hoppas bara att de klarar av att fixa problemet...
Ja det är bara att vara stenhård på att dom ska se till att bilen är i godtagbart skick.
Det ska ju inte vara massa fel på bilen efter en service som inte fanns innan.
Och du ska absolut inte betala något om dom försöker med det!!
Har dom klantat sig får dom stå för det!!!!
Ps. Har aldrig varit med om att det skulle läcka olja för att man byter stift. Ds.
Det som slår mig när jag läser om oljans samband med tändstift är att ventilkåpspackningen kan vara dålig. Då rinner oljan in till överdelen av stiften(det som är ovanför gängan) . Med resultatet att den går som en "kratta". Tycker i så fall verkstaden skulle upplyst er om detta. Bara en tanke jag fick ...
Tragisk historia detta,, och du har all rätt att få bilen fixad som nu klart blivit sämre efter en service vilket ju är uppenbart och där inte ens denna verksat kan blunda för, och vad dom skulle på och "justera" tändningen begriper jag inte som bara inte görs bara sådär på en modern bil (det är ju ingen amazon,,) och specillet då inget problem fanns med den innan.
Verkar annars vara en rätt inkompetent verkstad detta, där ingen olja alls rinner ut då man bara byter tändstiften men däremot mycket riktigt som Totte680 nämner att om ventilkåpspackningen är dålig kan det då rinna ner olja i dessa tändstiftsgropar och ställa till det med misständningar och lysande motorlampa, detta speciellt om man nu lossat tändkablarna med olja där.
Vilket i så fall verkstaden klart upplyst om och denna olja bränns aldrig bort utan måste sugas bort och en ny ventilkåpspackning är ett krav, har själv bytt ett antal sådana ventilkåpspackningar på dessa bilar på grund av oljeläckage, men pröva med att lyft av en eller flera tändkablar och se om det fionns olja i hålen.
Ja, det ska bli "intressant" och se om han klarar av att fixa felet... Räkning har jag redan fått. Den damp ner i lådan i torsdags (hämtade bilen i söndags och pratade med verkstaden i onsdags) och ska betalas inom 10 dagar. Men det kommer jag ju självklart inte att göra så länge bilen inte fungerar. Vi har en annan bil, tack och lov, men det är vår bensinslukande 945:a som vi skaffat enbart som dragbil egentligen. Inte alls meningen att jag ska pendla till jobbet 6 mil tor på vardagarna med den!
Han ringde ikväll och sa att bilen är fixad nu. Tydligen är det nu så att det var en tändkabel som inte riktigt fick kontakt och oljan som luktade kom från när han bytte oljan, heter det nu. Vi får väl se! Varningslampan lyser inte heller mer, påstår han. Men kunde inte detta ha skadat min bil om jag gjort som han sa, dvs bara fortsatt att köra?
Okey då är en lösning ändå på sin väg,,, och ja risken finns att det blivit följdskador med detta, då det finns fall där tändspolen gått sönder (blivit överhettad) där konstant överslag förekommit på detta sätt.
Och då kom alltså den oljan i från bytet av oljefiltret som sedan mycket riktigt "bränns" bort efter en tid,,,