Ford Focus -01 som hackar

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18408
    Legolina
    Deltagare

    Vår Ford Focus 1.6 började igår att hacka på 2:ans växel. Idag när vi ska åka iväg och handla så hackar den på låga varv. När den får rulla på tomgång är den som vanligt men så fort gasen används så hackar den till.

    Den har också sedan termostatbyte kokat 2 gånger men det cirka 3 månader efter bytet utan att tempmätaren gått upp och varnat för “överhettning” (vi lämnade in den för termostatbytet).

    Så till sista frågan, när det är blött/fuktigt/frost ute så går säkringen till vindrutetorkaren – varför?

    Annars är det en superbra bil som vi trivs med och hoppas att någon kan tipsa om vad det är för fel, förhoppningsvis inte några stora dyra, kanske t o m så lätta så vi amatörer kan fixa själva :OO

    #75459
    wicke
    Deltagare

    Att den hackar kan ju bero på att tändstiften behöver bytas, brukar visa sig som så oftast iaf när de börjar bli dags att byta. Kan dock inte säga att det är det felet på eran men jag skulle gissa det o iaf testa med det då det är billigt 🙂

    Att den kokar vet jag inte riktigt vad det är men funkar eran kylfläkt som den ska om det sitter någon framme vid kylaren? Kan ju vara att den givaren till fläkten inte känner av rätt temp o då kokar bilen som följd o i värsta fall kan man få en trasig topp packning som följd så man ska inte åka omkring med det för mycket innan man kollat varför den kokar det kan bli mycket dyrt!!

    Det med vindrutetorkarern torde bero på att det kommer in fukt i säkringscentralen o borde med det kollas upp med varifrån. Eller om torkarna kärvar så kan säkringen också gå.

    #75471
    slirfeldt
    Deltagare

    Dessa zetecmotorer är överlag väldigt känsliga med att tändkablarna är fräscha och brukar med ge sådana fenomen. Sedan om man vill själv mycket enkelt läsa ut eventuella felkoder finns klart prisbilliga sådana och där passar tex denna felkodsläsare/släckare direkt till denna modell: https://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx

    Att den sedan kokat så myclet som två gånger efter termostabytet är något du/ni bör låta kontrollera rätt omgående då en motor och åter igen dessa motorer normalt inte tål vidare att koka alls utan att få följdskador som brusten topplockspackning. Vidare att kontrollera att instrumentets temperaturgivare fungerar som den skall men denna står väl normalt inom området “NORMAL”? Vidare har jag för mig att dessa modeller även varnar strax innan motorn kokar med en gul varningslampa.
    Viktigt är med som sagt att motorns kylfläkt med verkligen startar och fungerar som den skall och detta brukar märkas rätt bra att den slår till och från rätt ofta då motorn är genomvarm.

    Har ingen vidare erfarenhet kring att säkringen går på det sättet för vindrutetorkarna. Annars är dessa säkringsboxar rätt bra konstruerade mot tidigare tex Escort. Men är med inne mera på att dessa kärvar något som då vid tex frost får dess säkring att lösa ut och i så fall kan det hjälpa med att demontera dess torkarreglage för uppsmörning.

    #75476

    Nu är tändstift bytta och bilen går betydligt bättre men hackar fortfarande när man svänger. Lär ju vara någon tändkabel då eller?

    Ja temperaturgivaren är i normalområdet hela tiden även när bilen kokar. Kan man byta topplockspackning om man är en glad amatör med handboken i ena näven eller bör det göras av proffs? Kan man förstöra mer än vad man lagar om man inte kan? Jag mekade mycket bil i min ungdom men nu är självförtroendet borta och stödet jag alltid haft tyvärr död 🙁

    Det här forumet är toppen, har ju som sagt fixat tändstiftsbyte och maken (som sällan/aldrig mekat) är inne här flera gånger om dagen just nu 🙂

    #75477
    wicke
    Deltagare

    Ja visst är det ett toppenforum. Jag är själv en glad amatör men har ca 10 års mekande bakom mig iaf så lite har man lärt sig på vägen men aldrig tagit på mig att t.ex byta topp packning eller sådant med motorn. Att tempnålen står på normalt vid kokning är inte bra! Skulle råda dig att kika upp det där omedelbums innan packningen ryker o visst har du en handbok är det inte vidare svårt men kan vara klurigt att få allt på plats igen o få rätt dragning på bultarna. Skillnad om det är en gammal volvo 240 då gör det inte så mycket om man råkar dra av en topplocks bult för det finns billiga delar o hämta hos närmsta granne typ 🙂 Det är lätt hänt att dra av en sådan bult om man drar de för mycket behövs inte mycket alls jag vet…

    Skönt att den går lite bättre iaf då är vi ju på rätt spår verkar det som med att hitta felkällan som mycket väl kan vara tändkablarna som Peter H skrev tidigare. Testa det men kolla upp kokningen, kan vara termostaten med som är något galet med eftersom mätaren ligger på normalt hela tiden. En fråga: ligger den normalt även när du startar den på morgongen jag menar ligger den i botten först o sen går upp eller är den i samma läge oavsett varm eller kall motor??

    Första du ska kolla iaf tycker jag är om fläkten startar då o då när bilen är uppe i arbetstemp. Min gör nämligen inte det på min saab 9000 utan jag har fått koppla till en knapp så jag själv kan starta o stanna fläkten när jag ser att tempen går upp.Endast en nödlösning men funkar tills man bytt det som är fel

    #75480
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo skulle även med nämt detta med att dessa motorer även är mer känsliga än normalt även med att just tändstiften är fräscha och faktiskt trivs bäst med fords egna Motorcraft stift. Så känner jag med dess symtom till att just tändkablarna är i skick för utbyte så brukar dessa fenomen försvinna.
    Sedan innan man ens funderar på att själv ge sig på ett så pass avancerat jobb som byta topplockspackning bör man först låta kontrollera att denna verkligen behövs bytas och då dels i form av kompressionsprov till tryckprovning av kylsystemet till att se om detta är missfärgat och/eller har inslag av olja från motorn.

    Annars för jobbet som sådant är det med som uppges i reparations handböckerna ofta med fyra “verktyg” på en fem gradig skala. Alltså “Svår, passar hemmekanikern med erfarenhet” så rekommenderar jag om nu mekvanan är sisådär att ringa runt till dom lite mindre verkstäderna för bästa pris och gällande denna motor måste man bland annat låsa båda kamaxlarna i ett visst läge.

    Med temperaturen är du verkligen säker på att motorn då kokar? Som tex att det verkligen bubblar i dess expansionskärl. Men som förgående fråga visar dess temperatur annars normalt beteénde som då alltså sakta kryper uppåt vid allt varmare motor till den är normalvarm, dessa mätare brukar annars vara rätt pålitliga för att direkt kunna se när/om motorn tenderar att gå för varm. Likaså då den tycks gå för varm skall även dess kylare som kylarslangar till denna vara mycket heta!
    Är denna så inte mer än ljummen kan man där iaf klart misstänka defekt termostat som även som nya så kallade kvalitets diton vara sämre fungerande.

    #75492

    Ang om bilen kokar eller inte, nja när jag tänker efter så bubblar det ju inte som det normalt gör men det dånar och ljudet är som när bilen kokar. Vi har bestämt oss för att inte byta någon topplockspackning själv – det kan kosta mer än om vi lämnar in den (d v s om vi gör fel).

    Idag har vi kört bilen och då gick den alldeles utmärkt efter en stund, vi har nu bytt tändstift, gjort ren tändkabeln och hällt i STP i bensinen. Kan vi nu vara lugna i att bilen fungerar som den ska efter att ha kört till affären utan att den hackar? Ja det lär ju visa sig 🙂 Hur som helst tackar vi för all hjälp vi fått här – utan det här forumet har vi inte fixat vår bil själv! TACK!

    #75493
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo kan vara lite svårt att konstatera om en motor verkligen kokar eller inte. Men det vanliga brukar vara att det bubblar rätt rejält i expansionskärlet och att även motorn i sig låter betydligt mera ansträngd. Den metod man annars kan använda är att ansluta en elektrisk temperaturmätare mot någon av motorns kylslangar eller en ugnstermometer direkt i expansionsburken för exakt avläsning av aktuell motortemperatur.

    Jo det kan vara förnuftigt detta med topplockspacknings bytet då denna motor är tämligen komplicerad och man bör veta vad man ger sig in på. Men annars lär det väl visa sig om det håller i sig med nu problemfri bil och nu vet du iaf vart man kan vända sig. 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?