Ford galaxy avsaknad av farthållarfunktion

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23306
    gmcheva
    Deltagare

    Nyss köpt en Ford galaxy -99 2.3 liter
    Jag har i ett par kvällar när tid funnits
    Sökt sätta mig in i fartkållarens komponenter
    För att om möjligt få den att fungera överhuvudtaget

    Jag har kopplat jord och batterispänning till vakumpump
    Och den jobbar, drar gasspjället när jag lägger på ström.
    Inget läckage verkar finnas vid vare sig koppling
    Eller broms.
    Det är kontakt på brytarna för båda pedalerna, och kontakten
    Bryts när man trycket ner dessa.

    Så då finns troligen minst två felköllor.
    1. Spaken vid ratten ,
    2. ECM
    Nr ett har jag testat lite och ohmmätat över stift
    Får kontakt och avbrott nör jag trycker och klickar.
    Men svårt veta vilka stift som skall kollas
    Utan att ha hela kretsen blottlagd…

    Nu den del jag vill förstå bättre , nr 2
    Jag har haynes men begriper inte riktigt vad som menas.
    Var sitter speed Electronic control module ?

    Jag har en bild nr 29.14 i haynes men ser inte något
    Som liknar detta under ratten bland relän och pedaler
    Snett upp mot torpedvägg finns nåt PATS system
    Och ovan den sitter hela datorn, är det den som jag letar !
    Tycker bilden visar en så liten pryl…

    Enligt nån slags fordmanual som att läsa skall man mäta på stift
    Vid denna speed ECM men var är den.

    #82566
    slirfeldt
    Deltagare

    Det stämmer att det inte finns några djupare info om just farthållaren i dess reparationshanbok…
    Men det finns iaf ström vid dess säkring, vet annars på någon bil har orsaken varit defekt spakställ till strejkande farthållare. Sitter själv med Haynes boken och blir heller inte klokare av vad dessa styrenhet sitter…

    #82567
    kurto
    Deltagare

    Jag har Batterispänning till säkring nr 20 10A visst stämmer det.
    Haha bromsljus säkring . Vart fick jag nr 20 ifrån
    Letar i Google … Kan det va så enkelt jag misstagit detta

    #82568
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det gäller ju med att mäta vid rätt säkring,,, 🙂

    #82570
    kurto
    Deltagare

    surfar vilt efter var modulen sitter.
    Kan det vara så att remove facia betyder att hela instrumentbrädan måste lös ???

    Säkring verkar vara nr 20 även till speed control…

    Men blir inte klok på detta.
    En “lite” svårnavigerad manual, förvisso 2000- men men…

    https://ford.workshop-manuals.com/Galaxy_2000.75_04.2000-02.2006/index.php?id=747

    #82613
    slirfeldt
    Deltagare

    Nej det tror jag inte alls att hela instrumentbrädan måste bort. Borde vara någon sidopanel som döljer denna modul…
    Ja som sagt är det inte mycket hjälp att hämta ur denna Haynes reparationshandboken där inte ens kopplings schema finns för farthållare som vanlig säkring förteckning..

    #82618
    kurto
    Deltagare

    Tack för att du gett dig tid att bistå med hjälp PeterH.
    Sidopanel som finns kvar att demontera är ut mot vänster skärm, och höger skärm…
    Ser dock att kabelstam drar iväg upp mot/ovan huvuddatorn…

    Finns inget där så får det väl bli att lirka vidare information från “verkstadsgolvet” på Ford 🙂
    Kanske kan man få en titt i deras FORD TIS över galaxy före 2000, om man har lite flax.

    #82620
    slirfeldt
    Deltagare

    Synd det inte längre koma åt en rysk!? version av utförlig motsvarande TIS på fordforumet som dock försvann spårlöst för några år sedan där i från.
    Tror heller inte heller det är vidare hjälpt att riva egna panelerna i fråga om vart denna låda sitter i egna motsvarande alhambran som är av senare snitt… Men ska med googla vidare i ämnet. 🙂

    #82624
    kurto
    Deltagare

    Nej din seat har ju troligen modulen integrerad med
    Huvuddatorn. seat är ju ingen gatukorsning med någon fordmotor
    I din bil 🙂

    #82625
    slirfeldt
    Deltagare

    Är med rätt säker på det annars hade jag självklart undersökt detta,,, annars visst denna modell är i grunden egentligen just en VW/Seat konstruktion gemensam tillverkad i Portugal. Där Ford vidhöll i att ha egna maskiner i dessa förutom dieslarna och så V6:an som samtliga där är VW. 🙂

    #82657
    kurto
    Deltagare

    Verkar faktiskt vara isärplockning av hela
    Instrumentbrädan som gäller , men det sker inte idag 🙂
    Och först skall jag tyda ett kopplingschema jag
    Kommit över , ska se om det går se där hur jag mätat upp
    Spaken on/off har jag set ger spännande till
    Koppingsgivaren, blir noll volt om man slår om till OFF

    Återstår SET knappen kanske lite lättare möda över rätt stift …

    #82658
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo börja pröva efter bästa förmåga vid styrningen av farthållaren innan större ingrepp behövs och vet av egen erfarenhet att det är en hel del jobb med demontering iaf av den övre delen av instrumentbrädan Har på tidigare Galaxy demonterat passagerarairbagen…

    #82660
    kurto
    Deltagare

    Bifogar kopplingsschema.

    Läge OFF allt off ingen spänning via pedalens kontakter
    LÄGE ON:
    Lite brydd över att jag får Batterispänning på N201 stift nr 6 om jag bromsar eller trycker koppling, annars 0 volt.
    Jag tolkade det hela så att batterispänning ligger via koppling till bromskontakt och vidare till switchen, och bryter till noll (0) Volt om man trycker nån av pedalenna.

    Funderar på att koppla förbi pedalerna i testsyfte och lägga batterispänning på stift 6 direkt för att pröva lite …
    EDIT: klippte av tråden (nr 6 N201) mot vad jag tror är bromspedalswitchen(enligt schemat) , jag har då batterispänning på stift 6 , men virar jag åter ihop trådarna blir det 0 volt….

    [ATTACH=CONFIG]1181[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1182[/ATTACH]

    edit2: Lampkollmodulen rapporterar inga fel längre bytt lampor bak..

    /D

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?