Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford Ka 98

Startad av ija · 2010-02-25 · 9 svar

ijaTrådstart
Problemet med bilen är den att när jag använder blinkersen så tjuter det, varningsblinkers funkar. jag har bytt relå, kollat lampan och inga säkringar är sönder. Vad kan det vara för fel?
Ija
slirfeldt
Vad är det för tjut, det är inte ljusvarnings signalen som låter? Som jag ordnat på någon sådan bil, men borde inte ha koppling till blinkersen, kika även in på detta lite mera märkesspecifika forum i frågan som inte verkar helt vanlig.
Fiddedlygare
@Peter H 54869 wrote:
Vad är det för tjut, det är inte ljusvarnings signalen som låter? Som jag ordnat på någon sådan bil, men borde inte ha koppling till blinkersen, kika även in på detta lite mera märkesspecifika forum i frågan som inte verkar helt vanlig.


Jo det kan vara någon varning, men vad skulle den varna för...kan det vara så enkelt att lampan är sönder trotts att det inte ser så ut?
slirfeldt
Låter lite knepigt att den skulle varna för det på dessa bilar, men är det åt bägge hållen som man blinkar som det tjuter?
Men samtliga blinkerslampor blinkar som vanligt iaf men att det tjuter?
Fiddedlygare
@Peter H 54874 wrote:
Låter lite knepigt att den skulle varna för det på dessa bilar, men är det åt bägge hållen som man blinkar som det tjuter?
Men samtliga blinkerslampor blinkar som vanligt iaf men att det tjuter?


Ja det låter på båda hållen, och höger blinkers fram lyser inte men lampan ser hel ut. Ingen lampa har tidigre varit trasig på bilen (så jag vet inte om det ska låta något då) så kan det vara så enkelt att lampan är sönder ändå.
slirfeldt
Jo dessa bilar vet jag efter att skruvat med några har sina speciella finesser och det kan när jag tänker efter stämma att det är en varningssignal för trasig sådan lampa och då det med är en sådan så bytt den eller kontrollera att den har god kontakt till att även se till att spänning finns där och se om det har verkan på tjutet.

Annars brukar det mer vanliga med trasiga blinkerslampor att dessa blinkar snabbare åt det håll en blinkerslampa är trasig,, står inget i instruktionshandbiken om detta?
Fiddedlygare
Ja så har det varit på mina tidigare bilar att det blinkar snabbt i stället. Underligt är det också att djudet kommer från relät som sitter vid spaken till blinkisen...det är där djudet kommer från. Bilar ska bara funka...
slirfeldt
Jo känner igen att det på dessa är ett speciellt blinkrelä med inbyggd summer, så det kan mycket väl tänkas vara en just varningssummer för trasig lampa, så fixa till så den trasiga lampan fungerar är den hel brukar det räcka med att rucka lite fram och tillbaks med lampan. :-)
Fiddedlygare
Okey...jag fixar det i morgon..hoppas du är här i morgon om det inte skulle funka..tack för hjälpen:rolleyes:
slirfeldt
Jo jag brukar dyka in här lite då och då,, å sedan brukar det annars finnas andra som med kan svara,,, :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil