Jjohan_eriksson_Trådstart2011-09-12Hej min ford mondeo 98 startar ibland.. har kollat bränslepumpen och den går när man vrider på tändningen. och pumpar soppa.. Verkar som den inte kan bygga upp bränsletrycket ibland, för dom gånger bilen inte startar så bara går och går bränslepumpen.. Dom gånger den startar så går den i några sekunder och sen stannar den, antar att det fått upp ätt tryck då.. och då startar bilen och går utan några som helst problem tills jag slår av det igen..
Någon som har haft liknande problem?? eller har några tipps??
MVH Johan
Låter som om bränslepumpen är på väg att ge upp där den då brukar uppvisa liknande fenomen. Speciellt då pumpen bara snurrar på så kan man där av anta att det elektriska fungerar. Enkelt på dessa med färdig "luftventil" på fulerailern (under en blå skruvhatt) att tillfälligt till och med ansluta en vanlig manometer för tryckluft för att kontrollera att bränsletrycket är det rätta, som då med aktiverad bränslepump bör visa runt 2,1 bar med ansluten vakumslang.
Kan med vara fel på bränsletrycksregulatorn men är mindre vanligt fel på dessa om bilen rullat långt kan det med vara idé att byta bränslefilter som för dessa bör bytas var 9000: e mil.
AaSasysmomi992011-09-13 · #Tackar för tips.. Jag fick tag på en annan pump och satte dit den har fortfarande problemet kvar..
Jag mätte trycket när man slår på tändningen och den visade nästan 3 bra.. ska se om det kan va bränsletryckregulatorn.
Läste i handboken jag har att det finns nått backupsystem på denna modell och det kan va det som spökar nått med styrenheten kan kanske va nått med det??
Mvh Johan
Jo har ju bara för egen del haft en rad mondeos men känner där inte igen symtomen och bränsletrycket var något för högt men om du inte gjort det så se efter vad bränsletrycket är med motorn gående på tomgång som mera säger hur bränslepumpens och dess backventil verkligen fungerar.
Något annat backuppsystem känner jag inte till eller står mera om i dess reparationshandböcker.
Styrboxen styr till och frånslag av bränslepumpen via dess elektriska säkerhetsbrytare som sitter innanför vänster sidopanel till vänster om pedalerna.