Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford mondeo. Inga bakljus????????

Startad av sventoma · 2009-11-05 · 4 svar

sventomaTrådstart
Hej igen!!

Skulle hjälpa grannen att byta säkring på hennes ford mondeo.
Felet som har uppstått är följande.
* INGA BAKLJUS + NUMMER PLÅTS BELYSNING. (FRAMLJUSEN LYSER)
* INGEN INSTRUMENT BELYSNINGEN, ALLT ANNAT FUNGERAR.

Jag har kollat samtliga säkringar, alla är hela. Jord fel????
Rimsky
du kanske hittar någontinp här: https://www.siipicossu.com/manuaaleja/1923-12.pdf
slirfeldt
Vad är årsmodellen? Inte bara så att lamporna bak är trasiga, inte helt ovanligt fenomen med oxiderade framför allt med skyltbelysningen,, men med instrumentbelysningen, lyser heller inte fläktbelysningen? Om denna lyser är det troligt instrumentlamporna som är trasiga.
Tommpa75
@Peter H 49684 wrote:
Vad är årsmodellen? Inte bara så att lamporna bak är trasiga, inte helt ovanligt fenomen med oxiderade framför allt med skyltbelysningen,, men med instrumentbelysningen, lyser heller inte fläktbelysningen? Om denna lyser är det troligt instrumentlamporna som är trasiga.


Jag tror det var en -95:a. Belysningen bara dog bak samt all instrumentbelysning, alla givare mätare mm fungerar.
Ingen belysning för fläkt,instrumenten m.m, däremot fungerar
instegsbelysningen vid golvet.
slirfeldt
Hur är det med främre parkeringsljusen, lyser dessa? Då dom sidvis är avsäkrade med motsvarande bakljus, så kan man kika att spänning finns vid dess säkringar och är så fallet kan det vara i ljusvredet det glappar och inte helt ovanligt som även styr instrumentbelysningen.

Instegsbelysningen (Ghia) styrs via den vanliga innerbelysningen,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil