Hej,
Jag har en Ford sierra 90 med automat låda här hemma, min smarta karl lyckades tömma växel låde oljan istället för motor oljan häromdagen, min fråga är nu, jag och min jour mekanier har fyllt på med 2 1/2 liter till växel lådan MEN stickan visar nada zip zero olja på den..:eek:
När jag pratade med ford skulle det räcka med 2 liter men efter lite sökande har jag läst att 8 liter ska i... kan det verkligen stämma?
Har kollat med bilen på tomgång, och ena växeln hänger sig lite men ej ofta....frågan är tar lådan mycket skada nu när jag åkt runt på låg nivå, dock bara korta sträckor men endå...=( Ska fylla på en liter till imorgon men vill endå bara höra era råd.. Törs jag köra med bilen eller ska jag låta den stå tills jag fått upp nivån på stickan??
Råkade lägga denna fråga även under service, men vet ej hur jag ska få bort den..:D
Hhuselefanten2010-06-12 · #@wein 58959 wrote:Hej,
Jag har en Ford sierra 90 med automat låda här hemma, min smarta karl lyckades tömma växel låde oljan istället för motor oljan häromdagen, min fråga är nu, jag och min jour mekanier har fyllt på med 2 1/2 liter till växel lådan MEN stickan visar nada zip zero olja på den..:eek:
När jag pratade med ford skulle det räcka med 2 liter men efter lite sökande har jag läst att 8 liter ska i... kan det verkligen stämma?
Har kollat med bilen på tomgång, och ena växeln hänger sig lite men ej ofta....frågan är tar lådan mycket skada nu när jag åkt runt på låg nivå, dock bara korta sträckor men endå...=( Ska fylla på en liter till imorgon men vill endå bara höra era råd.. Törs jag köra med bilen eller ska jag låta den stå tills jag fått upp nivån på stickan??
Råkade lägga denna fråga även under service, men vet ej hur jag ska få bort den..:D
Mät oljenivån med motorn igång och växelväljaren i neutral syns då ingen olja på stickan så borde ju oljenivån vara för låg. Förhoppnigsvis använder du korrekt olja för lådan dvs
inte vanlig motorolja. Lycka till.
Köpte oljan på Ford i stan så den är korrekt, men då ska jag testa med neutral har bara testat när den stått på P, vet du något om ev skada på växel lådan det lilla jag körde igår innan vi hann kolla nivån ordentligt??:l
Om han har tömt lådan kan det handla om 4 - 8 liter olja men beroände om momentomvandlaren har blivit tömd, någon större skada bör det inte ha skett annat en den slutar växla.
Hur lyckades han tömma växellådan, genom mätstickan eller?
Han skulle tömma motor oljan men tog helt fel ställe, fanns tydligen en plugg som tömde allt ( utom det han aldrig kan få ur) mer i mitten av bilen.
förstår inte riktigt hur han kunde ta sååå fel på det hela och han vet inte ens det själv, men i detta tempo kan jag snart fixa allt själv istället...:)
Han brukar ha koll då vi så gott som alltid haft Ford men vet i tusan hur han tänkte denna gången...=(
Jag ska iväg och bunkra upp på olja i em och fylla på igen, var mest rädd att lådan tar massa stryk dom få gångerna jag kört...=(
Tur man har en jour mekaniker som jag kallar honom som räddar mig när den man bor ihop med gör fel....:eek:
Det är oxo viktigt att låfan är varm. Ska helst vara körd ca 10-20 min. Oljan expanderar ganska mkt så det kan bli ett par cm på stickan.Som Åsa-Nisse sa så är det stor skillnad på att bara tömma lådan, eller låda plus converter. Vid ett vanligt byte blir det ca bara 2,5 lit.
Vad jag vet kan man bara tömma genom att montera ner troget eller genom met stickan,,,något nytt för mig!!!!!!
det finns bilar som har fått sina tråg modifierade för att lättare kunna byta aut oljan. mekanikerna brukar uppskatta att man kan tömma tråget innan man tar ner det. just fordautomaterna brukar jag rekommendera att byta olja i , minst på serviceintervallet. jag har sett så många som man varit tvungna renovera pga dåligt underhåll.
@wein 58965 wrote:Han skulle tömma motor oljan men tog helt fel ställe, fanns tydligen en plugg som tömde allt ( utom det han aldrig kan få ur) mer i mitten av bilen.
förstår inte riktigt hur han kunde ta sååå fel på det hela och han vet inte ens det själv, men i detta tempo kan jag snart fixa allt själv istället...:)
Han brukar ha koll då vi så gott som alltid haft Ford men vet i tusan hur han tänkte denna gången...=(
Jag ska iväg och bunkra upp på olja i em och fylla på igen, var mest rädd att lådan tar massa stryk dom få gångerna jag kört...=(
Tur man har en jour mekaniker som jag kallar honom som räddar mig när den man bor ihop med gör fel....:eek:
Tänk bara på att inte bara "hinka i" för det också skadligt för lådan att ha ett överskott av olja. Fyll bara c:a 2-3 dl i taget, det brukar bara skilja en halvliter mellan Minimumstrecket och Maximumstrecket men jag är å andra sidan inte någon expert på just Ford.
Kör, som en annan medlem skrev, motorn varm rör sedan vxlspaken mellan samtliga lägen slutligen P-läge. Kolla nu stickan, fyll vid behov på enligt ovan.
Går däremot oljenivån över Max-strecket så måste olja tappas ur i motsvarande småportioner som beskrivits ovan. Kan bli lite knöligt men det är det enda sättet är jag rädd.
Mvh Janne