Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Forden sotar igen?

Startad av Amohn · 2009-03-12 · 2 svar

AmohnTrådstart
Bilen börjar harkla & hacka som när den får för lite alt för mkt soppa sen dör den kort efter.
Bara att rulla in till vägkanten, starta om och köra igen.

Men växlar man ner och gasar på ordentligt så kan man klara sig.
Får också för mig att det luktar lite ..sot efteråt, när man varvat upp den.

Hört begreppet att bilen sotar igen.
Ifall det nu skulle vara så, vad innebär det exakt och vad gör man åt det?

Det är en tidig Ford, troligtvis en fiesta ca -81.
Tillsätter bly i bensinen.

Mvh.
slirfeldt
Att en bil som man brukar kalla "sotar igen" betyder oftast att den då i regel får för mycket bränsle och därigenom sotar igen och detta kan bero på en del saker som ett igensatt luftfilter till att förgasaren i detta fall inte är rätt inställd till att det kan vara en choke som hänger sig speciellt om det är automatchoke.

Men börja med att se till att tändstift, luftfilter, bränslefilter osv är fräscha som är en bra böran i felsökandet och se om bara det har verkan. :-)
smellyjennie
Tackar tackar =)
Ska se över det snarast.

Det är manuell choke btw.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil