PpontaTrådstart2010-03-30Jag har köpt nytt avgassystem, med katalysator från biltema och resten från en internetbutik. Detta eftersom det var en enorm skillnad emot mekonomen i pris, och bilen är 20 år gammal. Problemet är att det saknas några cm för att få ihop det hela... :mad: Eftersom jag köpte på olika ställen och packat upp osv tänker jag inte försöka klaga på någon, utan vill bara lösa detta problem.
Det är en skarv som enligt mitt skjutmått är 50mm ytterdiameter på ena röret, den ska sedan skjutas in i röret bakom som då är aningens större än 50mm invändigt. Dessa ska kanske skjutas in 5cm, men de når bara in någon mm. Alltså skulle jag behöva ha nån "stegmuff" eller vad det kallas för att täta skarven.
Om jag tänkt rätt så behöver jag ett rör/muff som först passar över ett 50mm-rör (alltså 50,5 invändigt?), och sedan går över till att vara 50mm utvändigt igen, så att jag överlappar skarven.
Var får man tag på detta?
Enda butik jag sett dessa grejor i är Biltema, och på deras hemsida framgår det inte riktigt va det är för exakta mått inne/ute osv...
Du behöver ju ett mkt kort förlängningsrör :D
Ta men delen el "måtten" åk till en mekonomen butik (el BT) och prova.
50mm borde ju vara 2", eller hur. Köp det kortaste rör dom har + en extra klamma och såga av en bit på endera del, så att det passar :i
Stegmuffar har en bra längd men kanske problematiskt att få till dimensionerna...
Biltema 79-8465 60:- :upp
Annars tror jag att Biltema´s 98-012 passar. Den har följande mått: 125 x 50 x 54,5. I värsta fall krävs en liten modifiering med vinkelslipen. :)
Av egna,, många erfarenheter av detta, gissar jag i detta fallet med blir bäst med ovannämda skarvrör (98-012, annars brukar det i motsvarande fall avklaras med ett snitt med vinkelslipen i den rördelen som skall stickas in så minskas denna diameter något och sedan klamma motsvarande del som vanligt och med avgaspasta emellan.
Llullaneliis2010-03-31 · #98-012 på Biltema tror jag inte riktigt på, eftersom den kommer ju sitta ovanpå båda rören. Av mina tidigare erfarenheter så har det börjat läcka efter ett tag vid just det här stället som jag nu vill skarva på. Det kan ju dock bero på att ett fäste var av på ett annat ställe och det rörde sig onormalt mycket förut. Jag vill helst ha en som är ovanpå det främre röret och inuti det bakre...
Inflikar en till liten fråga och bild på min skarv. Det jag ska skarva är katalysatorn och den mittersta ljuddämparen. Just nu har jag inte skruvat fast allt, men det känns ändå lite ostadigt att ha skarven hängande fritt i luften utan stöd någonstans. Är det rätt, eller saknar jag något fäste? Jag minns inte hur original var innan det började rosta sönder och lappades ihop igen.
https://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/KatRadBild%5C01-AD-80027.jpg
Bilden kan man inte lita helt på, för längst ner på det främre röret finns det ett fäste i verkligheten..
Edit.
Ändrar bilden till en länk i stället p.g.a storleken.
//Anders P
Jag har iaf uteslutande positiv erfarenhet av dessa skarvrör och liknande skarvar, då dessa skarvrör är rätt flexibla i var ände och det dessutom är nära på identisk diameter skall detta inte mötas några hinder att det sedan blir tätt riktigt länge, det är som sagt iaf mina erfarenheter.
Detta sedan med tänkbart avgasfäste är det inte säkert det skall vara något kring denna skarv och finns det sedan inte spår av något sådant fäste på karossidan så skall det troligt inte vara något sådant.
Jag har också mycket goda erfarenheter av Biltema´s skarv.