DDoddeTrådstart2007-01-18Hej
Försöker montera in en varvräknare på min opel astra 16v -93, det har aldrig sutit nån tidigare.
Men jag hittar inte tändspolen som man normalt kopplar varvräknaren till?
Jag gissar på att den kanske sitter inbyggd i strömfördelare?
Hur ska jag koppla in min varv räknare?
Mvh Per
Är det en separat varvräknare eller en som sitter i originalinstrumentet??
det är en separat som jag ska ha utanför mätarhuset.
skulle inte förvåna om det redan ligger signal upp till dina orginalinstrument....
fråga en bilelektriker som har ett kopplingsschema över din bil eller någon annan verkstad . så kan han kanske berätta att den ( tex blågröna kabeln )
är en varvtalssignal
Som det ser ut på elschemat, så ska det gå en grön kabel till instrumenteringen som varvräknaren ska vara kopplad till, stift 8 om det är till någon hjälp. Kabeln ska vara helgrön, inte nån tvåfärgad variant.
Tändspolen däremot sitter brevid motorn, till höger, när du står framför bilen
Verkar vara 4 anslutningar till den, varav 2 av kablarna får plus när du vrider på tändningen, samt 2 som går till styrenheten, till stift 40 och 38 om jag inte ser fel. Dock vet jag inte vilken av de två du ska koppla in varvräknaren på.
Detta gäller alltså 1.8 16v, skulle du ha en annan modell, så säg till så får jag kika igen! =)