Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

fråga ang katalysator

Startad av Krister Lindholm · · 41 svar

CarMan
Vad har du för årsmodell på bilen?
Jag kanske inte kommerihår rätt, men jag fickför mig att du har 2st massamätare. Dom sitter isådanafall monterade på luftburken.

Om du ej har en massamätare så har du en MAP sensor som mäter undertrycket i insugsröret & på det sättet räknarut hurmycke soppa som ska in i motorn.
Bozzle
Det är 2,8 som har dubbla luftmängd mätare
inte 2,9.
CarMan
Ok (y)
CarMan
ok
PeW
ja det stämmer att det är en MAP sensor
Kan det vara den som är kass tro?
Bilen fungerar ok att köra men den ryker lite svart och stiften blir sotiga.
Ska bes 12/3 så det börja bli lite
panik nu.
Bozzle
Går motorn ok på tomgång?
Om motorn `vandrar´ på tomgågen kan det vara potensiometern vid gas spjället.Kan man mäta upp på ett enkelt sätt om du är van att handskas med en multimeter.
CarMan
Drn givaren du pratar om brukar det kunnavara vibrationsavbrott i = den är OK när man mäter, men det är fel på den ändå.
CarMan
Jag tror förr på avgas lekage eller defekt lamdasond
Kan även vara dåligt jordat avgasrör.
Insugs lekage vid insugskammaren är också vanligt, men borde inte göra denna symtom?
PeW
motorn går ok på tomgång.
inget större fel iallafall.
Bozzle
Har du enkel eller dubbel lambda styrning?
& hur många kablar går till dessa? En eller två lamdasonder?
PeW
Hej!
Har bara En lamdasond.
tror det är 3kablar till den.
Ska kolla i eftermiddag för säkerhets skull.
rojje
PeW
Där sitter 3 kablar till lambdasonden har kollat det.
Var sitter jordningen till avgassystemet?

rojje
Bozzle
OK Om du har haft fyra kablar ha man kunnat gjort en liten luring med jorden till lamda sonden men det går ej i detta fallet.Tyvärr
Illern
Quote:
On 2002-02-19 23:44, rojje wrote:
Är det någon som vet om en katalysator kan sätta igen så att bilen inte startar?
har en scorpio 2,9i som inte vill starta.Där är både gnista och bensin.
men vill inte starta.
Ska tillägga att Stift kablar rotor filter är nytt
Sist jag fick igång den så var den mycket svårstartad och när man skulle köra iväg var det som den höll på att strypas.När den sen blev varm så gick den helt okej.
den har varit lite dum innan också med att den vill dö vid gaspådrag vid kall motor.

Kolla givarn som sitter på inspruten vad den nu heter!
Jag hade samma problem med min.
Fast en Omega men det du skriver stämmer precis på vad min höll på med innan.
PeW
Hej Switchen!

Menar du tempgivaren till insprutningen
eller vad den nu heter?
rojje