Ingen aning vad han menar, kan det vara bränsle trycks regulatorn?
Den som sitter på fulerailen & har en vakumslang?
Quote:
On 2002-03-18 10:34, rojje wrote:
Hej Switchen!
Menar du tempgivaren till insprutningen
eller vad den nu heter?
rojje
Ja jag trodda absolut inte att det var den som var felet på min men fan vad bilen krångla istart och på låga varv!
Var inte så himla kul att få motor stopp mitt vid 4:a rusningen i en stor korsning!
Men som sagt kolla den och se att den fungerar!
är det någon som vet om man kan kolla om lambdasonden är kass eller måste man byta med en ny och kolla??
ska kolla upp givaren också
Skruva ur lambdasonden & titta på den utifall den är sotig & ful.Om den är sotig kan man göra ren den & prova , man kan mäta upp den men då måste man veta vad man gör.
Man måste vara van att använda multimeter.
okej ska skruva ut den och se hur den ser ut.
Jag har sett hela lamdasonder som både sotiga & hela.
En lamdasomd ger ifrånsig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
& Går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig
Det finn olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kabler = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
Mätäven så att förvärmningen funkar.
Du får det att låta lite för lätt. För en del som sällan håller på med bilar låter det här nog som ett annat språk.
Vet många som har brännt både styrboxar & komponenter. PGA okunskap.
jag försöker bara hjälpa till.
fast en multimeter, behöver du nog.
så länge man mäter Volt så kan van inte ha sönder något.
hej på er!
Jag ska ta och mäta lambdasonden.
sen hör jag av mig igen.
hej!
var mäter man någonstans?vid kopplingen av kablarna eller?
motorn igång?
har aldrig gjort det innan så är tacksam för hjälp.
Märkte idag att det har kommit bensin ner i oljan.Kan co halten öka pga detta?
Byter olja på onsdag.
mvh rojje
ps.har 3 kablar till lambdasonden.
Visst är vissa motorer känsliga för bensin
i oljan det är helt klart. Du kan få för höga värden på co & hc halten men det brukar mest visa sig mest på hc sidan.Det skulle vara intressant & se ditt besiktnings papper
just på lambda värdet. Kolla det & skriv med dom andra värdena också.