KKrister LindholmTrådstartÄr det någon som vet om en katalysator kan sätta igen så att bilen inte startar?
har en scorpio 2,9i som inte vill starta.Där är både gnista och bensin.
men vill inte starta.
Ska tillägga att Stift kablar rotor filter är nytt
Sist jag fick igång den så var den mycket svårstartad och när man skulle köra iväg var det som den höll på att strypas.När den sen blev varm så gick den helt okej.
den har varit lite dum innan också med att den vill dö vid gaspådrag vid kall motor.
Ja vist kan en kat bli igensatt. Om du t.ex. har ett avgaslekage före lamdasonden så trur motorn att bilen går magert & ger mer soppa. För mycke soppa leder till att katten pajar & kan då täppa igen sig ellen en ljuddämpare.
Hej igen1
Okej ska prova koppla bort katalysatorn och se om den går igång.Vi får hoppas det.Återkommer med svar.
pröva att rensa eller plocka bort "katten", borde funka bättre + att du får lite xtra effekt på köpet
Varför plocka bort katten!
Hur ska han komma igenom bilprovningen?
Det ger knapt någon mätbar effekt.
Om du har otur så har rester från kattan hamnat i en ljuddämpae & satt igen den
Hej!
Om man lägger handen för avgasröret när man kör på startmotorn så känner man att det blåser ur röret.Så jag tvivlar på att det skulle vara katen iallafall??
Vad tror ni?
Motorn är totalt sur av bensin men startar ej ändå.
Vad skulle det kunna vara tro?
Är fin gnista men tänder ej.
Bland allt du har bytt ut, har du inte nämnt fördelarlock. Det kanske finns några sprickor i det där det kan komma in fukt?
har glömt skriva fördelarlock.det är bytt.
rojje
Har du kollat kamaxelinställningen?
Har nu lyckats få igång den.men den får alldeles för mycket bensin.Stiften blir jättesotiga.Vad kan det va tro?
Lite vilda gissningar!!!
Luftmassamätare?
Jag tycker inte en defekt lamda sond eller avgaslekage borde göra så att den tok surar.
Det kan vara en igen täppt returledning till tanken så att bränsle trycket lir förhögt?
Quote:
On 2002-03-01 23:51, CarMan wrote:
Jag tycker inte en defekt lamda sond eller avgaslekage borde göra så att den tok surar.
Låter helt orimligt i mina öron med!
Kan det va Luftmassamätaren tro.
Vet någon om man kan kolla det eller om man får byta o prova?
´Hur kan man kolla returledningen så det inte är stopp i den.
MVH Rojje
tack för er hjälp
Luft massamätaren kan du mäta med en ohm mätare. kommer ej ihåg vilka stift du aka mäta mellan.
Det ska i allafal vara ett värde som variera jämt när du trycker på "luft konen".
Det ska typ börja eller sluta på 2.2k ohm
inga avbrott eller störningar får förekomma.
Om du kör bilen utan massamätare så går den på något hjälp program, gården bättre utan mätaren så är det ju ganska troligt att den är defeckt.
Om du har en brämsletrycksmätare så kan du ju mäta bränsletrycket.
Vad menar ni med luftmasse mätare?
Finns olika,luftmasse mätaren mäter luftmassan.Alltså vikten.
Luftmängd mätaren mäter luft mängden.
Alltså luft mängden.
Men har aldrig sett någon av modellerna på en 2,9.
[ Detta Inlägg ändrades av: Fnudi den 2002-03-04 08:28 ]