Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Framvagnsproblem

Startad av GITS · 2007-04-04 · 2 svar

GITSTrådstart
Har en passat -90 1,8 sedan. Efter köldknäppen i februari så fick jag plötsligt ett starkt knäppande ljud på framvagnen vid lättare och framförallt hela rattutslag både när man rattar ut till vänster och höger.Nu när vårvärmen har kommit så har ljudet så gott som helt försvunnit. Det är bara vid fullt rattutslag och gaspådrag som det hörs ytterst lite. Frikopplar jag försvinner det.Det är antagligen drivknutarna misstänker jag, men varför bara när det är kallt ute. Kan det hjälpa att byta drivknutsfett under damaskerna.Bilen har gått 22000 mil och knutarna har alldrig varit bytt. Har kört på växellådsoljan i ca 8000 mil. Tacksam för tips.
aw73
om drivknutarna:
man bör kolla över dessa tex. var 10.000 mil genom att öppna upp damaskerna
dom inre genom att lossa på skuvarna, dom yttre genom att ta bort plåtbanden
fyll på med fett och försegla
materialförslag biltema:
19-459 verktyg monteringsband
61-971 ( 61-970 ) monteringsband
Drivknutsfett 36-191
även lossa på styrväxeldamaskerna och göra likadant

växellåda:
kolla oljenivån ca 1ggr om året eller var 3000mil
oljan behöver ej bytas
den ska vara en API-GL4 sort, halv eller helsyntet kan vara lämpligt


:-)
Catrin
@a128 21310 wrote:
om drivknutarna:
man bör kolla över dessa tex. var 10.000 mil genom att öppna upp damaskerna
dom inre genom att lossa på skuvarna, dom yttre genom att ta bort plåtbanden
fyll på med fett och försegla
materialförslag biltema:
19-459 verktyg monteringsband
61-971 ( 61-970 ) monteringsband
Drivknutsfett 36-191
även lossa på styrväxeldamaskerna och göra likadant

växellåda:
kolla oljenivån ca 1ggr om året eller var 3000mil
oljan behöver ej bytas
den ska vara en API-GL4 sort, halv eller helsyntet kan vara lämpligt


:-)
Tack för tipset. Men varför hörs ljudet bara när det är +- noll och lägre temperatur ute. När det är + grader är det nästan helt borta

Fler trådar i Hjälpforumet Bil