Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Fundering ang olje.temp. PÅ VW Transporter?! Hjälp!!

Startad av ScaniaV8 · 2011-08-20 · 34 svar

aw73
Hade verkstaden i detta läge gjort rätt så borde en ny motor inmonteras, eftersom det har dratt ut på längden under en orimlig tid kan ett skadestånd vara befogat, alt. häva köpet och återfå hela köpeskillinegn
ereloarbeni
Jaha, efter mailet til VW i söndags kväll där vi skrev sak ut, VI HAR LESSNAT PÅ DENNA BIL!! Så har de ringt till pappa både igår och idag å bet honom att lugna ner sig att de är sake på väg att hända. Så får se.

Nag motorn i bilen är vi oxå inne på den linjen, den är slut. De vet inte längre vart de ska leta så de har gett upp. Bilen r till å med ur dragen från verkstaden å står där den står.

//Emma
ereloarbeni
Jaha. Har inte uppdaterad då ABSOLUT INGET HAR HÄNT. Å gissa. Ingt har hänt ännu. Det senaste vi fick höra var att den 18 oktober skulle en ny kille från VW komma ut till försäljaren/verkstaden och kolla på bilen.

Pappa ringde verkstaden igår för höra hur det gått, å då fick han höra att Försäljaren hade inte varit där på hela degen som vi haft kontakt med, och ingen visste något om någon från VW.

Sedan 9 imorse har pappa jagat pch väntat på försäljaren skall ringa. han har inte ringt ännu fast lämnat meddelande samt mailat honom. Vi har inte fått någon förklaring alls på det hela. Bilen i fråga står sedan några veckor utkörd från verkstaden och det görs inget alls på den.

VW svarar inte helelr längre på mail eller ringer upp.

Nu har han precis pratat med verkstaden, då försäljaren ej svarar i telefon längre. Och meddelat honom att vi kommer kräva att köpet hävs. Inte har försäljaren ringt upp ännu heller.

Vet någon hur detta skall göras? vart vem vänder vi oss till. Har någone rfarehet av detta? Vi ska kontakta kundombudsmannen på fredag för hjälp.

//Emma
lenaola
konsumentvägledare i kommunen
Alkvettern
Det är lite andra regler som gäller när det är företag som är "kund".
Går inte ens applicera vanliga konsumentlagar.

Fick för mig att det var en firmabil, men jag kanske har fel
slirfeldt
Ja det var som redan nämt en minst sagt jobbig sits ni hamnat i som även borde vara rätt om inget annat rätt pinsam situation för Svenska VAG som ju är rätt stora och kanske lite för stora i vissa avseénden. Har med för mig av andra fall att det är lite andra regelverk som gäller företag mot företag men i vilket fall borde nämda konsumentvägledaren i kommunen kunna informera mera om vad det då gäller.
lenaola
hoppsan är det ett företag som äger bilen då ändras lagen en aning då är det Köplagen som gäller och inte konsumentköplagen. köplagen är det som gäller när man köper ngt av en privatperson också. Stora skillnaden är att man kan inte förhandla bort trygghet, tex om du köper en produkt kan inte säljaren skriva ett kontrakt där det står att garanti inte gäller medan köplagen mer lägger tyngd hos kontraktet och vad som angivits där.
ereloarbeni
Sorry jag inte varit in. Varit så mkt.

Pappa är egenföretagre, f-skatt. Får kolla upp det hela. har nu fått fakta att de är flre som har problem med just VW Transportern, disel med 170 hk. Att turbon går.

Senaste är att verkstaden lovade att bilen skulle gå i fredags... De gjorde den inte. De har nu bytt hela bränslesystemet för runt 60000:-. Men de märks ingen skilland alls på bilen.

Nu vill försäljaren skicka bilen ner till Södertälje. Som är huvud verkstad för VW i detta område. men de har en kö på 4-6 v.

Pappa börjar bli så stressad av att ingen tar tag i det hela så han har fått tryck över bröstet. Sitvationen är så sjuk, funderar starkt på ta kontakt med media å hänga ut VW ur de beter sig. Att de INTE bryr sig.

Ska kolla upp detta med Köplagen. Veckan som kommer ska jag kontakta konsumentombudsmanen i komunen. Jag kan inte låte detta vara länge medans jag ser hur pappa mår dåligt av det hela.

//Tack för tips.
Emma
ereloarbeni
Hejsan.

Har skrivit om mina problem med en bil i detta forum i tråden;
https://motorforum.nu/showthread.php?17846-Fundering-ang-olje.temp.-P%C5-VW-Transporter-!-Hj%E4lp!!

Så nu efterlyser jag människor som har problem med VW Transporter biler. Är nyfiken hur utbrett problemet är.

Våran bil;
VW Tranposter 2011, Disel 170hk
5/15 månader på verkstad
Står NU på verktad sedan i 19 augusti.

Inne på 3 e turbon, bilen varvar inte. Motorn har kokat flera gånger både vatten och oljan. Olje tempen har varit uppe i 158 grader. Senaste byt på bilen är hela bränslesystemet, spridare pump ja, hela allt i hopp för 60 000:-, å det märks ingen skillnad alls.

VW bryr sig mer eller mindre alls. De gör inget för speeda på det hela, kommer inte ens ut som de lovar och kollar på bilen.

Så vad har ni för erfarenheter av bilarna? Vilka modeller har ni haft problem med och vilka problem? Har ni fått hjälp av verkstaden/försäljaren/VW för kunna lösa situationen?

Tacksam för alla era erfarenheter.

//Emma
boheme
Det enda jag hört om VW-service är dessvärre att dom ligger i botten när det gäller service, deras verkstäder har mindre bra anseende. Personligen skulle jag gå i taket och gå till toppen inom VAG Sverige för att få gehör, det är ju fullkomligt uppåt väggarna att behandla sina kunder på det sätt du blivit behandlad. Du har fått ett s.k. måndagsexemplar och borde kräva att du får en annan bil eller att dom letar reda på en mekaniker bland sina reservdelsbytare.

Mvh Janne
Alkvettern
@ScaniaV8 72716 wrote:

Ska kolla upp detta med Köplagen. Veckan som kommer ska jag kontakta konsumentombudsmanen i komunen. Jag kan inte låte detta vara länge medans jag ser hur pappa mår dåligt av det hela.

//Tack för tips.
Emma


Konsumentombudsmannen tar sig inte an enskilda ärenden, utan bevakar bara så företag sköter sig gentemot gällande regler mot marknaden.

Konsumentvägledningen på kommunen kanske kan tipsa er, men de är till för enskilda, inte företag. Då din far har EF (enskild firma) så är han juridiskt ett företag.

Inte för att grusa förhoppningarna, men så ni inte slösar tid på fel ställen!
slirfeldt
Jo man är i sådana fall faktiskt rätt uthängd som egen företagare gällande konsumentköplagen men väl köplagen bör man kunna komma en bit även som egen företagare. Som konsumentvägledningen bör kunna informera mera om och sedan även om man är ansluten till något fackförbund och där få mer hjälp i ärendet.

Eventuellt via sin företagsförsäkring om ni inte redan prövat detta för att den vägen få rättelse i denna soppa. Men som företagare har man i vilket fall rätten på sin sida att det man köper ändå skall fungera vad objektet är till för.

Men visst som sista kanske lite desperata utväg då gå via media och se vad det kan ha verkan som iaf i vissa fall gett bevisligen tämligen goda resultat, vet tex en del fall missnöjda bilägare fått god rättelse via tex tidningen Vi Bilägare.
Alkvettern
Jag är, och har varit företagare i mer än tio år, vet hur jävligt det är ibland.

Jag skulle utan tvekan klivit på bolaget som får pengarna, de som står för leasing/krediten och framför att ni funderar på att ställa in betalningarna p.g.a. avtalet inte uppfylls från andra parten.
D.v.s. ett fungerande fordon enligt avtal.

Ni bör (om det inte är avtalat bort) ha rätt till ersättning för tid och förluster som bilens inte fungerande status orsakat, samt slippa betala aktuella leasingavgifter eller lån för den totala period bilen inte fungerat.
Om den inte fungerat på t.ex. totalt 6mån, så ska ni från datumet den fungerar, ha den i 6mån avgiftsfritt, alternativt få tillbaka samma tid.
Stå på er, ni har rätten på er sida, även fast de antagligen försöker krångla till det med att ni får en VW keps och ett par vinterdäck ;)
ereloarbeni
Vi har krävt en ny bil, men försäljaren vill inte beställa för ens VW har sagt vad de vill (jag personligen anser att 2 månader å inte ett ord är nog), dessutom 6-8 månaders elverans tid på bil modellen i fråga. Så ny bil är lååångt borta. Längre bort bil den ju oxå varje dag som går den INTE beställs :s.

Vi har kommit i underfund med att denna bil har de nog bara skruvat ihop på just måndagar :s.

Jo, de är nog det de försöker med nu när de skickat upp bilen till Södertälje, regionens VW stora/huvud verkstad.. Får se vad som händer. Veckan på sig ut, sedan kommer advokat kontaktas. Noog får vara nog liksom.

//Emma
ereloarbeni
HCP - Jo, vet. Men kontaktad koundombudsmannen om vart vi ska vända oss samt vilka lagar vi har bakom oss. Så vi vet vad vi har bakom oss. Pappa har en försäkring som täcker rättshjälp/advokat. Så den delen finns att kontakta för vidare hjälp.

Vi har suttit under helgen och kollat på Köplagen. Ska skriva ut å läsa igenom mera. Sedan under veckan som kommer ska vi släppa löst allt. Kommer att kontakata VAG Sverige samtidigt. Se vad de säger om det hela. Alla företagare i stan vet att denna bil står på verkstaden, å just att de INTE får igång den. Så är ju ingen bra reklam. Blir ju inte bättre när verkstadkillarna lessnat med, står mer å mer på pappas sida än försäljaren och annser oxå att det hela inte sköts snyggt. Försäljarena på företaget som är ute på stan blir direkt påhoppade och frågar hur det går med våran bil.

Jo, å vi är snart uppe i batalde lesingavgifter som försäljaren vill ha imellan till 2012 årsmodell. Problemet är att försäljaren anser att VW skall stå för det, å därför inte beställt hem någon bil, å är 6-8 månaders leverans på en ny :/. Så vi sitter i skiten typ när det gäller att få hem en bil som går :(. Fast pappa varit på honom sedan i aug att beställa hem en ny. Så finns de ingen beställd. Så 2 mån å hel.... där med.

Peter H - Soppa är vad det är. Jo, pappa har tagit det säckra före det osäkra faktist. Så han har som sagt en försäkring för rättshjälp/advokat. Så det finns att ta till utan problem.

Jo, vi ser media som despeerat utväg om inget hnder. Vad gör man liksom :s. Japps, kolalt på VIBilägare å blir den tidningen som vi kommer ta kontakt med.

//Emma