Ta kontakt med konsumetvägledaren i din kommun. Ring kommunens växel
Hej alla.
Hoppas så lite hjälp å tips av er där ute. Så här ligger de till.
Bilen i fråga är en VW Transporter, 4 motion med automatlåda. 180 hk, 6 sitsig årsmodel 2010.
Bilen är uttagen i augusti 2010, så är 1 år å 2-3 veckor gamal. Å har stått på versktas ca 2 månader å 2 veckor under detta år. Har BARA haft krångel med bilen. Å verken bilförsäljaren elelr verkstaden vill ta ansvar elelr svarar ärligt på funderingar.
För det första bilen i fråga har INTE de saker som bilen beställdes hem med. Så de fick pruta runt 40000 innan pappa tog ut den ändå. De är något vi ångrar sååå mkt idag. Alu.fälgar (fast de gick å beställa) gick inte att få pga av totalvikten, 3200 kg, å bakvarnare kom inte heller på bilen, å de har vi inte fått något riktigt svar på varför inte. De mumlar någor om vikten är med, men får inte ihop vad de har med saken att göra :l.
Problemen vi haft med bilen;
* Axeln till avg (heter de så??) kylningen, "avgaskylningen" gick av!!? Massor av veckor på verkstad innan de fick hem verktyg att byta
Vi åkte in då lampan för avgasreningen började lysa, men datorn sa att ingen var fel så de tog dem 3 veckor å hitta felet, å ytligare någon vecka innan vi fick hem bilen pga väntan på först reservdelar å sedan verktyg!
* Fick problem med att bilen började koka å returslangen till vattenkylaren hoppade av
Detta problem uppstod när man körde sakta, å var bara att ta bärgare til verkstaden. De satta bara tebax slangen, men ingen kollade VARFÖR de blev som de blev. Detta restulterade att ca 1 vecka senare vart de samma sak!!! Å bärgaren fick hämta bilen på samma ställle för samma sak å samma slang. Vi började då kolla udner huven. Å gissa vad, varken vattenkylaren elelr oljekylaren går!?! Vi vägarade säga något till verkstaden om detta då vi har nu eftr mkt bortförklaringar å ingen som bryr sig direkt ta tag i problemen med bilen. De tog dem 3 dagar av hitta å åtgärd felet.
* Å igår på väg upp till Norrland (en tur på ca 45 mil, så skar tubron!!! Med 5 pers i bilen, hundar å packning för jaktresa.
MEN, saken är nu som jag kommer till. Verkstaden de körde bilen till gick in i datorn å hitatr inget att "våran" versktad ens har gjort något eller avrit in i bilens system :q!!
Å när vi hade problem med kylningen på bilen så kom vi på att vi har färddator i bilen andra gången de hände, (där i mellan hade vi fått fylla på olja i motorn för de fattades massor på stickan) att den kan visa olje tempen, den låg då på mellan 148-152 grader!! Är detta verkligen normalt? "våran" verkstad säger att de är inget problem å orsakar inget!?
Är själv utbildat lastbilschafför, 1 år på person mek. Å pappa är inte eller helt under flötet när de gäller meck av äldre bilar (nya är ju bara flast, å datorer :p) Å viskosen i oljan måste ju bli hel konstig vid 152 grader (enligt "våran" verkstad som sger att de bara kan få fram max tempen på oljan , inga annat alls i datorena, så säger de att den varit uppe i 158 grader). Oljan måste ju vara tok tunn vid 152 grader? Eller har jag fel? Å Genom att mitt i allt då vi hade problem fick vi fylla på olja. Å nu när turbon skar så blir man fudner sam å nu har jag gett mej f*n på ta reda på fakta för nu har jag lessnar på bilförsäljaren å verkstaden.
Så vad tror ni?? verstaden säger att bilens motor INTE tar skada av att ha för hög olje temp. Men olja har försvunnit å är viskosen så tunn så kan den ju inte smörja ordentligt heller, eller?
Så snälla, vad tror ni, vad har ni för åsikter å fudneringar? Olje tempen har ju inte stämt under minst 3 veckor. kan vara mera. Funderar på om jag sak kontakt med VW direkt å frågesätta allt. Hur denna verkstad å försäljare kan vara auktoriserade (de två hör ihop). Man köper ju en ny bil för att den SKA fungera, för man ska i princip kunna tuta å köra bara ju!
Dessutoom har pappa funderat på att köpa en ny, men vi litar inte direkt på försäljaren längre. Han säger att han ska ta hela "smällen" förlusten. Men då var han tvungen att sälja pappas bil i år, men kunde inte garantera att pappa hann få hem en ny i år. Pluss att VI skulle laga plåtskadorna på bilen (som finns där för bilen som skulle ha bakvarnare inte hade de). Han skulle få samma månadskostand på lesingen, men skulle få lägga in först 60 000 kontant plus, 10 000 för lösa ut leseingen tidiagre än 3 år. Hur kan man då kalla det att försäljaren tar "smällen"? Den vi har nu gick på strav över 600 000 tusen, å han fick lägga 50 000 kontant för kunna få ut den.
Tacksam för all hjälp å tips som sagt. För vi har lessnat nu.
//Emma
Hoppas så lite hjälp å tips av er där ute. Så här ligger de till.
Bilen i fråga är en VW Transporter, 4 motion med automatlåda. 180 hk, 6 sitsig årsmodel 2010.
Bilen är uttagen i augusti 2010, så är 1 år å 2-3 veckor gamal. Å har stått på versktas ca 2 månader å 2 veckor under detta år. Har BARA haft krångel med bilen. Å verken bilförsäljaren elelr verkstaden vill ta ansvar elelr svarar ärligt på funderingar.
För det första bilen i fråga har INTE de saker som bilen beställdes hem med. Så de fick pruta runt 40000 innan pappa tog ut den ändå. De är något vi ångrar sååå mkt idag. Alu.fälgar (fast de gick å beställa) gick inte att få pga av totalvikten, 3200 kg, å bakvarnare kom inte heller på bilen, å de har vi inte fått något riktigt svar på varför inte. De mumlar någor om vikten är med, men får inte ihop vad de har med saken att göra :l.
Problemen vi haft med bilen;
* Axeln till avg (heter de så??) kylningen, "avgaskylningen" gick av!!? Massor av veckor på verkstad innan de fick hem verktyg att byta
Vi åkte in då lampan för avgasreningen började lysa, men datorn sa att ingen var fel så de tog dem 3 veckor å hitta felet, å ytligare någon vecka innan vi fick hem bilen pga väntan på först reservdelar å sedan verktyg!
* Fick problem med att bilen började koka å returslangen till vattenkylaren hoppade av
Detta problem uppstod när man körde sakta, å var bara att ta bärgare til verkstaden. De satta bara tebax slangen, men ingen kollade VARFÖR de blev som de blev. Detta restulterade att ca 1 vecka senare vart de samma sak!!! Å bärgaren fick hämta bilen på samma ställle för samma sak å samma slang. Vi började då kolla udner huven. Å gissa vad, varken vattenkylaren elelr oljekylaren går!?! Vi vägarade säga något till verkstaden om detta då vi har nu eftr mkt bortförklaringar å ingen som bryr sig direkt ta tag i problemen med bilen. De tog dem 3 dagar av hitta å åtgärd felet.
* Å igår på väg upp till Norrland (en tur på ca 45 mil, så skar tubron!!! Med 5 pers i bilen, hundar å packning för jaktresa.
MEN, saken är nu som jag kommer till. Verkstaden de körde bilen till gick in i datorn å hitatr inget att "våran" versktad ens har gjort något eller avrit in i bilens system :q!!
Å när vi hade problem med kylningen på bilen så kom vi på att vi har färddator i bilen andra gången de hände, (där i mellan hade vi fått fylla på olja i motorn för de fattades massor på stickan) att den kan visa olje tempen, den låg då på mellan 148-152 grader!! Är detta verkligen normalt? "våran" verkstad säger att de är inget problem å orsakar inget!?
Är själv utbildat lastbilschafför, 1 år på person mek. Å pappa är inte eller helt under flötet när de gäller meck av äldre bilar (nya är ju bara flast, å datorer :p) Å viskosen i oljan måste ju bli hel konstig vid 152 grader (enligt "våran" verkstad som sger att de bara kan få fram max tempen på oljan , inga annat alls i datorena, så säger de att den varit uppe i 158 grader). Oljan måste ju vara tok tunn vid 152 grader? Eller har jag fel? Å Genom att mitt i allt då vi hade problem fick vi fylla på olja. Å nu när turbon skar så blir man fudner sam å nu har jag gett mej f*n på ta reda på fakta för nu har jag lessnar på bilförsäljaren å verkstaden.
Så vad tror ni?? verstaden säger att bilens motor INTE tar skada av att ha för hög olje temp. Men olja har försvunnit å är viskosen så tunn så kan den ju inte smörja ordentligt heller, eller?
Så snälla, vad tror ni, vad har ni för åsikter å fudneringar? Olje tempen har ju inte stämt under minst 3 veckor. kan vara mera. Funderar på om jag sak kontakt med VW direkt å frågesätta allt. Hur denna verkstad å försäljare kan vara auktoriserade (de två hör ihop). Man köper ju en ny bil för att den SKA fungera, för man ska i princip kunna tuta å köra bara ju!
Dessutoom har pappa funderat på att köpa en ny, men vi litar inte direkt på försäljaren längre. Han säger att han ska ta hela "smällen" förlusten. Men då var han tvungen att sälja pappas bil i år, men kunde inte garantera att pappa hann få hem en ny i år. Pluss att VI skulle laga plåtskadorna på bilen (som finns där för bilen som skulle ha bakvarnare inte hade de). Han skulle få samma månadskostand på lesingen, men skulle få lägga in först 60 000 kontant plus, 10 000 för lösa ut leseingen tidiagre än 3 år. Hur kan man då kalla det att försäljaren tar "smällen"? Den vi har nu gick på strav över 600 000 tusen, å han fick lägga 50 000 kontant för kunna få ut den.
Tacksam för all hjälp å tips som sagt. För vi har lessnat nu.
//Emma