CcalleTrådstart2004-04-06Hej!
Kan man använda "vanlig" blå-grön mackglykol i bil som är märkt G11 vid glykolpåfyllningen? Bilen är en Passat 1,8 -90.
Mvh
Saxat från
www.nordicaudi.com:
"Blandas röd (G12) med blå/grön
(G11) reagerar de på varandra och
hela systemet blir fullt med ”glägg”.
Detta resulterar i nedsatt cirkulation
och sämre kupévärme."
DDrof Arreis2004-04-07 · #Hmm... vill absolut inte vara otacksam för svar, men var kom G12 in i bilden? Frågan var alltså om blågrön "vanlig" mack-glykol kan fyllas på i en bil med G11-glykol. G11 är rekommenderat i denna bil och, får man anta, finns redan i kylsystemet. Dock i nuläget lite under min-nivå.
Rent allmänt skall inte glykolsorter blandas hur som helst.
Töm hellre hela systemet och börjo om från start så att säga, då är du även säker på att frys/rostskyddet är up to date.
VW har väl egen speciell glykol för den delen så bäst är väl att uppsöka den lokala VW handlaren och köpa glykolen där.
calle wrote:
Hmm... vill absolut inte vara otacksam för svar, men var kom G12 in i bilden? Frågan var alltså om blågrön "vanlig" mack-glykol kan fyllas på i en bil med G11-glykol. G11 är rekommenderat i denna bil och, får man anta, finns redan i kylsystemet. Dock i nuläget lite under min-nivå.
Om jag måste förklara mitt inlägg tydligare så är G11 = blå/grön glykol...
Anders P wrote:
VW har väl egen speciell glykol för den delen så bäst är väl att uppsöka den lokala VW handlaren och köpa glykolen där.
Glykolen som VAG säljer är väl precis samma som "mackglykol" av rätt sort, bara att den möjligtvis är dyrare?
Anders P wrote:
Töm hellre hela systemet och börjo om från start så att säga, då är du även säker på att frys/rostskyddet är up to date.
Tömma systemet låter väl ganska onödigt om du vet att det är G11 i sen förut, så kan du ju använda en glykolprovare för att kontrollera fryspunkten...