Precis,, har heller ännu trots mängder med liknande jobb inte sprungit på en golf/pola låda utan nivåplugg och då på nämda ställen,, men försök få fram växellådsbokstäverna.
Fylla på växellådsolja, Polo Variant -98
Var sitter motor resp. växellådsbokstäverna??????
Mvh, JT.
Mvh, JT.
dessa finns i serviceboken och/eller i bagageutrymmet
@a128 49190 wrote:
Men sitter det inte nå´n märkning på växellådan??
Har bytt låda en gång....& det kanske inte har kommit dit en exakt sådan som det va från början...kanske...
Mvh, JT.
dessa finns i serviceboken och/eller i bagageutrymmet
Men sitter det inte nå´n märkning på växellådan??
Har bytt låda en gång....& det kanske inte har kommit dit en exakt sådan som det va från början...kanske...
Mvh, JT.
Motor: AEE
Växellåda: DCK
Mvh, JT
Växellåda: DCK
Mvh, JT
Men tills mera info dyker upp och genom att du är så snittsig med kameran så ta gärna en serie bilder där så mycket av lådans framkant, gavel och även där vid differentialen går in i växellådan om det inte var den om vi skulle finna på denna nivåplugg. :-)
Ja, jag får väl göra så att jag tar ett gäng bilder.
Nu har hela dan gått åt skogen, så nu ska jag tända i spisen & sedan steka mig ett par ägg. Bilder kommer.
Tack så länge.
Mvh, Jonas T
Nu har hela dan gått åt skogen, så nu ska jag tända i spisen & sedan steka mig ett par ägg. Bilder kommer.
Tack så länge.
Mvh, Jonas T
Ja detta var ju med en soppa,, satt och skummade lite bilder på skrotsaiterna och så har kan en polalåda från -98 se ut och då med nivåpluggen där strax ovanför backljuskontakten: https://bilder.lagabasen.se/delar/1089/108921405vy1.jpg och ett exempel på en äldre golflåda med denna plugg med på framsidan: https://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081404244vy1.jpg
Men smaklig måltid tillsvidare då. :-)
Men smaklig måltid tillsvidare då. :-)
@Peter H 49196 wrote:
Så ser min låda ut.
På din bild där nivåpluggen BORDE sitta, så är det bara ett igen gjutet runt hål.
På min bild så ser man det inte riktigt lika tydligt, men det ser ut så som det gör på din bild.
Nu ska här käkas!
Mvh, JT
Ja detta var ju med en soppa,, satt och skummade lite bilder på skrotsaiterna och så har kan en polalåda från -98 se ut och då med nivåpluggen där strax ovanför backljuskontakten:
Men smaklig måltid tillsvidare då. :-)
Så ser min låda ut.
På din bild där nivåpluggen BORDE sitta, så är det bara ett igen gjutet runt hål.
På min bild så ser man det inte riktigt lika tydligt, men det ser ut så som det gör på din bild.
Nu ska här käkas!
Mvh, JT
Manuell växellåda/slutväxel: Kontrollera oljenivån
Nödvändiga specialverktyg, kontroll- och mätinstrument samt hjälpmedel
t Momentnyckel -V.A.G 1331-
4- och 5-växlad manuell växellåda 020
Genomför följande arbetsmoment:
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. tillverkningsdatum 22.10.95
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. 23.10.95 → kapitel
Tillverkningsdatumet är präglat på växellådan, (DCT25105 t.ex betyder att växellådan med märkbokstäverna DCT tillverkades den 25.10.95).
Genomför följande arbetsmoment:
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 085 fr.o.m. tillverkningsdatum 23.10.95
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 02A
Genomför följande arbetsmoment:
– Montera ur laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
– Montera laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”



Nödvändiga specialverktyg, kontroll- och mätinstrument samt hjälpmedel
t Momentnyckel -V.A.G 1331-
4- och 5-växlad manuell växellåda 020
Genomför följande arbetsmoment:
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. tillverkningsdatum 22.10.95
5-växlad manuell växellåda 085 t.o.m. 23.10.95 → kapitel
Tillverkningsdatumet är präglat på växellådan, (DCT25105 t.ex betyder att växellådan med märkbokstäverna DCT tillverkades den 25.10.95).
Genomför följande arbetsmoment:
– Vrid ratten till anslag åt vänster
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 085 fr.o.m. tillverkningsdatum 23.10.95
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
5-växlad manuell växellåda 02A
Genomför följande arbetsmoment:
– Montera ur laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”
– Skruva ur oljepåfyllningsskruven -pil-.
– Kontrollera oljenivån: Det ska vara olja upp till påfyllningshålet.
– Fyll om det behövs på växellådsolja “specifikation G 50 SAE 75W90 (syntetisk olja)” till påfyllningshålets nederkant.
– Skruva i oljepåfyllningsskruven -pil- med 25 Nm.
– Montera laddluftkylaren“Motormekanik” → repgrupp21“Laddluftsystem med avgasturbo”



Precis rätt beskrivna bilder, så spana efter någon av dessa och då troligt den på sidan, vid drivaxeln om du inte har den rakarns nivåpluggen där.
Tjena!
Tackar för bilder, mycket informativt.
Har vart ute & giggat med mitt band, så jag har inte hunnit kolla riktigt.
Men dessa bilder verkar ju riktigt bra.
Tack så länge!
Mvh, Jonas T
Tackar för bilder, mycket informativt.
Har vart ute & giggat med mitt band, så jag har inte hunnit kolla riktigt.
Men dessa bilder verkar ju riktigt bra.
Tack så länge!
Mvh, Jonas T
Jo någon av dessa alternativ till nivåplugg bör finnas på denna bil,, men hör av dig mera annars. :-)
Goddag på er!!
Ja, nu ska vi se. Helg & dagsljus, då funkar allt lättare!
Det MÅSTE va den som är nivåpluggen, som röda pilen pekar på????
Med tanke på tidigare bilder som a128 lade in här.
[IMG]https://i487.photobucket.com/albums/rr233/rideon73/PoloVxllda20091031kopia.jpg?t=1256990163[/IMG]
Mvh, Jonas T. www.racebilder.nu
Ja, nu ska vi se. Helg & dagsljus, då funkar allt lättare!
Det MÅSTE va den som är nivåpluggen, som röda pilen pekar på????
Med tanke på tidigare bilder som a128 lade in här.
[IMG]https://i487.photobucket.com/albums/rr233/rideon73/PoloVxllda20091031kopia.jpg?t=1256990163[/IMG]
Mvh, Jonas T. www.racebilder.nu
Japp den är det.
Den där plastpluggen du har på ovansidan på lådan är till för att kolla tändningen med. Finns ett numera gammalt instrument. Skall man kolla tändingen med stroboskop så får man ta bort hela plastpluggen (skruvas ur).
Då är det bara pumpa in olja eller hälla med slang och tratt.
Den där plastpluggen du har på ovansidan på lådan är till för att kolla tändningen med. Finns ett numera gammalt instrument. Skall man kolla tändingen med stroboskop så får man ta bort hela plastpluggen (skruvas ur).
Då är det bara pumpa in olja eller hälla med slang och tratt.
