JJonas TTrådstart2009-10-24Tjena!
Exakt VAR gör jag det?
På bilden syns framsidan av växellådan, med 3 st torxsskruvar & en en vanlig mutter med kontakt i.
Vilka av dessa ska jag lossa på? Eller är det nån annanstans??
[IMG]https://i487.photobucket.com/albums/rr233/rideon73/20091024.jpg?t=1256375015[/IMG]
Tack på förhand, mvh Jonas T.
du ska inte!! lossa på torxskruvarna
det ska finnas en nivåplugg men invändig sexkant på 17mm
nästan halvägs upp på växellådan
eventuellt sitter den under kopplingsarmen
Fflamingboy2009-10-24 · #Ok, ska gå ut & kolla.....
Tack så länge!
Precis lossa INTE någon av dessa torx skruvar, som varit uppe i tidigare trådar med raserade lådor som följd i vissa fall!
Och precis så bör det finnas en redan nämd invändig sexkantskruv på 17 mm, i höjd med drivaxlarnas centrumlinje och se till att bilen står hyfsatt plant vid kontroll.
Fflamingboy2009-10-24 · #Nu ska vi se......
Den här pluggen som röda pilen pekar emot?
[IMG]https://i487.photobucket.com/albums/rr233/rideon73/VxelldaPoloVariant-98Bild2.jpg?t=1256376281[/IMG]
Nja denna plugg sitter väl ovanpå växellådan? Och är en inspektionsplugg för kopplingslamellen, nivåpluggen brukar sitta på växellådans framkant.
den är det inte heller
kopplingen mår inte bra av olja i detta hål
nivåpluggen kan evt. sitta på växellådans gavellock
Fflamingboy2009-10-24 · #Ja jo...den här sitter uppe på.....
Framkant av lådan.....hmmm...kollade ju...men....
Har sökt bilder/sprängskisser på nätet, men hittar inget...
Ja ja, jag får kolla igen.......
Tack så länge, JT.
Har kollat växellådsoljan på ett antal sådana och bör så sitta på dess framsida som beskrivet, kan även sitta som sagt på gaveln med i samma nivå som drivaxlarna centrum och med nämda insexskruv,, ska forska mer i detta. :-)
Fflamingboy2009-10-24 · #Hej igen..........
Det här är helt sjukt!!!
Jag hittar inte nå´n invändig sexkant på 17mm.
Hittar bara det som finns på bilderna, inget på gavelplåten, har även kännt på baksidan.
Suck va trött jag blir.......
Mvh, JT.
leta leta
den ska finnas där
du kanske måste krypa under bilen för att hitta den
Om det nu är så att nivåpluggen på denna årsmodell utgått av någon anledning, för om inte minnet sviker helt och som med syns lite på den första bilden en svag avgjutning strax ovanför backljuskontakten, där väl nivåpluggen ska sitta,, eller?
Fflamingboy2009-10-24 · #@Peter H 49182 wrote:Om det nu är så att nivåpluggen på denna årsmodell utgått av någon anledning, för om inte minnet sviker helt och som med syns lite på den första bilden en svag avgjutning strax ovanför backljuskontakten, där väl nivåpluggen ska sitta,, eller?
Har kollat lådan både under bilen & ovan ifrån motorrummet.
Ja, jag tror åxo att det är så...
Har nämligen för mig att det satt en skruv där på förra växellådan som byttes för ca 4 år sedan....
Ok, hur bär jag mig åt då, för att fylla på olja??
Mvh, JT.
Nu blev jag med ställd,, om det är så att man endera lossar hastighetsmätarens drivhjul på baksidan av lådan och mäter därifrån, och eventuellt fyller på,,,
platser på VW golf där jag har träffat på denna nivåplugg:
-vid gavellocket
-vid diffrentialen är drivaxeln går ut till hö framhjul
har du motor resp. växellådsbokstäverna för denna bilmodell?
så jag kan gå in i elsa å kålla