Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Gaspedalen fastnar!

Startad av Matte · · 6 svar

MatteTrådstart
Vad beror detta på att gaspedalen ibland blir jättetrög? När man släppt gasen helt så måste man trycka på som fasen för att få ner den igen! Då funkar den som vanligt, fast så fort du släpper pedalen så fastnar den liksom igen!? Är det själva pedalen som kärvar eller måste man byta ut hela gasvajern? Tacksam för svar!
Matte
Tja det är ju inte helt enkelt att svara på utan att kunna känna efter själv.
Antar att du har kollat så att inte pedalen fastnar i någon matta eller dyligt.
Kan ju vara så att något länkage blivit slitet så att det "slår över" i någon led och att det därför går trögt som bara f..n och seda släpper och går lätt.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Jason
Har du en eftermonterad farthållare så brukar vajern till den kärva så gasen fastnar
CarMan
det låter som om vakumet håller fast spjället.
För den fasnar väll bara när bilen är igång?

Gör rent gasspjället!
Svenne
Ja, vad jag vet fastnar den bara när bilen är igång, och bara ibland! Det är bara första cm som man måste ta i sen går det bra! Om man inte släpper pedalen igen för då händer sama sak! Efter ett tag häder det inte längre! (Bilen har ingen farthållare).
malinolsson
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, med problemet som beskrivs är precis vad jag upplever med min Mazda 6 -02.

När bilen är av eller kall fungerar gaspedalen bra, men när bilen har gått en liten stund börjar gaspedalen "kärva" i ytterläge. Alltså när man har släppt upp gaspedalen måste man ge den ett tryck för att den ska gå till sig.

Går detta att fixa enkelt själv eller måste en verkstad ta hand om problemet?
alljakt
samma problem här med min mazda 6 -04..gaspedalen kärvar i utgångsläget,man får ibland lägga på bra med tryck med foten för att få den att "lossna".vete fasen vad de e...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil