Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Gasproblem!

Startad av danielm71 · 2007-09-17 · 4 svar

danielm71Trådstart
Har en Golf 3:a där gasen hänger sig då och då. Har smörjat däruppe vid axeln men vad kan det mer vara? Behöver man ta isär allt och i så fall hur? Vad är lösningen på mitt problem?
slirfeldt
På dom Golf 3:or jag fixat detta på har det räckt med att lossa vajeranslutningen vid spjället och sedan håller upp den medan man i lugn takt duttar in smörjolja, har själv för ändamålet en hållare men bör fungerar hyfsatt med lite papper runt om medan man sprayar.

Kan dock även vara så att vajern är skadad som man, men pröva med att dra lite i ena ändan för att se om den liksom fastnar någonstans,, lycka till.
2smarty
Smörjade upp vajern nu och det jag märkte när jag gasade på var att den går väldigt långsamt ner i varv oberoende av hur mycket jag gasar. För mig har gasen aldrig "hängt sig" (tanten) däremot har jag märkt att den går långsamt ner i varv nån gång innan. Vad kan detta bero på?
slirfeldt
Var ett tag sedan man skruvade med dessa,, men har för mig att tomgångsmotorn som egentligen är en ventil, kan kärva och ge liknande symtom, och är en liten cylindrisk formad burk med ett par luftslangar och en elkontakt.

Det kan hjälpa att demontera dess slangar och spraya i lite smörja och känna försiktigt att själva ventilen rör på sig,, det är vad jag mer kan tänka mig.
2smarty
@Peter H 24852 wrote:
Var ett tag sedan man skruvade med dessa,, men har för mig att tomgångsmotorn som egentligen är en ventil, kan kärva och ge liknande symtom, och är en liten cylindrisk formad burk med ett par luftslangar och en elkontakt.

Det kan hjälpa att demontera dess slangar och spraya i lite smörja och känna försiktigt att själva ventilen rör på sig,, det är vad jag mer kan tänka mig.



Var hittar jag den? Har letat som en blå men inte hittat något som liknar den. Felet är ganska tydligt när jag står och "handgasar". Spjället går snabbt tillbaka medans motorn hänger efter med en 5-6 sekunder. Tjuvluft har jag kollat också och det drar den inte. Jag kan bara tänka mig att det är något elektroniskt eller också tomgångsmotorn vart den nu sitter..?!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil