Släpvagnskontakter kan ställa till mycket elände då de är på det humöret. Byt allt ifall du är det minsta tveksam till funktionen där, eller i vart fall byt kontakten ifall kablarna räcker till. Kolen i generatorn går troligen att montera fel. Ofta finns där ett par små hål i kolen att trä en borr eller ståltråd igenom för att efter montering dra ur borr/tråd och på så¨sätt släppa ner kolen i respektive spår. Plocka ur kolen igen och återmontera dom igen ifall de ser bra ut, är de skadade så byt. De kostar inte mycket. Kolla sedan att generatorn verkligen laddar, både på tomgång och vid högre varvtal.
Hej
Volvo 245:a som helt plötsligt och utan förvarning stannade. Visade sig att batteriet var helt tomt. Trodde det var slut eftersom det var gammalt och köpte ett nytt...jag vet jag borde kollat batteriet först. Det nya batteriet gick bra ett par dagar sedan samma sak.
Tänkte få hjälp att mäta om generatorn inte laddade, men eftersom jag ville göra ngt själv så tog jag loss laddregulatorn och kollade kolen. Dom såg fina ut. Satte tillbaka regulatorn och det är nu dom rejäla problemen börjar. När man gasar på lite så rasslar och skramlar det från generatorn plus att det luktar brännt.
Går det verkligen att sätta tillbaka regulatorn så kolen hamnar snett eller ngt annat går fel? Hade ju inte loss generatorn så jag gick på fingertoppskänsla när jag satte tillbaka den. Nu vågar jag inte köra med den alls och vill inte göra samma miss som med batteriet och springa iväg och köpa nytt innan det är kollat.
Så vad gör jag? Måste jag plocka loss generatorn? I så fall en följdfråga....har inte garage där bilen står nu, men i vårt nyinköpta hus dit vi skall flytta om ett par veckor finns det garage. Vågar jag köra de 2 milen med en skramlande generator...eller kan det gå att köra en sån bit utan kolen i? Väl vid garaget blir det ju så mycket lättare att mecka med eländet än det är ut på en kall och regnig parkeringsplats.
Släpvagnskontakten har uppträtt underligt...när man kopplar på en släpvagn så funkar varken bromsljus eller blinkers. Kan en kortslutning i den kontakten vara det som drar ut strömmen ur batteriet...d.v.s istället för att det är fel på generatorn?
Volvo 245:a som helt plötsligt och utan förvarning stannade. Visade sig att batteriet var helt tomt. Trodde det var slut eftersom det var gammalt och köpte ett nytt...jag vet jag borde kollat batteriet först. Det nya batteriet gick bra ett par dagar sedan samma sak.
Tänkte få hjälp att mäta om generatorn inte laddade, men eftersom jag ville göra ngt själv så tog jag loss laddregulatorn och kollade kolen. Dom såg fina ut. Satte tillbaka regulatorn och det är nu dom rejäla problemen börjar. När man gasar på lite så rasslar och skramlar det från generatorn plus att det luktar brännt.
Går det verkligen att sätta tillbaka regulatorn så kolen hamnar snett eller ngt annat går fel? Hade ju inte loss generatorn så jag gick på fingertoppskänsla när jag satte tillbaka den. Nu vågar jag inte köra med den alls och vill inte göra samma miss som med batteriet och springa iväg och köpa nytt innan det är kollat.
Så vad gör jag? Måste jag plocka loss generatorn? I så fall en följdfråga....har inte garage där bilen står nu, men i vårt nyinköpta hus dit vi skall flytta om ett par veckor finns det garage. Vågar jag köra de 2 milen med en skramlande generator...eller kan det gå att köra en sån bit utan kolen i? Väl vid garaget blir det ju så mycket lättare att mecka med eländet än det är ut på en kall och regnig parkeringsplats.
Släpvagnskontakten har uppträtt underligt...när man kopplar på en släpvagn så funkar varken bromsljus eller blinkers. Kan en kortslutning i den kontakten vara det som drar ut strömmen ur batteriet...d.v.s istället för att det är fel på generatorn?