Glödstart av Opel Frontera diesel.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14373
    sangris
    Deltagare

    Hej. Jag har fått problem med start av min Opel Frontera. En 2,3 Td -93. Glödningen verkar inte fungera. Efter att lampan för glödning slocknat så börjar den blinka i en takt av ca en blink i sek. Detta pågår i någon minut.
    Är det någon som har en idé om vad blinkningen beror på?

    #63539
    Kostya
    Deltagare

    Det kan ju vara en felindikator, har du kvar intruktionsboken?

    Glödstift är lätta att kontrollera.
    Ta av kablarna från alla stift, eller ett i taget om du föredrar det.
    Sätt en testlampa (testmejsel) från batteriets pluspol till toppen av glödstiftet.
    Om lampan lyser är stiftet OK, med 99.99% säkerhet.
    Lyser inte lampan är stiftet trasigt, 100% säkert.

    Vill man veta exakt hur stiften mår så ska man mäta resistansen, ska vara väldigt lågt, några enstaka ohm bara.

    #63625
    Kaptensarkasm
    Deltagare

    Jag har läst i handboken men där står inget om att lampan kan blinka. Inte heller i Haynes reparationshanbok nämns det något sådant. Men jag har konstaterat att den blinkar om glödningstiden gått ut och jag inte startat motorn men låter tändningen stå på. Finns det någon som kan bekräfta eller förkasta min teori att det enbart är en signal på utgående tid eller kan det ha en annan betydelse?
    Enligt notering byttes glödstiften 2003, för 8500 mil sedan.
    Motorn startade fint på kvällen med tanke på vinterkylan, men morgonen efter var den nästan omöjlig att få igång. Tycker inte att glödstiftsbortfall skulle kunna göra så stor skillnad över en natt….. eller har jag fel?
    Jag är tacksam för fler ideer om vad det kan bero på eller fler bekräftanden på att det är glödstiften som strular.
    Pga den rådande kylan har inte någon djupare kontroll av glödstiften kunnat utföras. Jag har checkat av så långt att jag har spänning fram till stiften i alla fall. Vill inte köpa nya stift i “onödan”

    #63630
    Kostya
    Deltagare

    Nej det är osannolikt att flera stift blir dåliga över natten, inte helt omöjligt men osannolikt.
    Många bilar har dock en sån lösning att lampan blinkar när stiften är dåliga, lampan brukar slockna efter några minuter.

    Slocknar lampan när du startar bilen?

    #63658
    Kaptensarkasm
    Deltagare

    ja, lampan slutar blinka efter någon halvminut till en minut. (har inte tagit tiden)
    det står inget i handboken om att lampan kan blinka….

    kan det finnas någon annan förklaring till att den inte vill starta om vi antar att glödstiften funkar som de ska?
    kompet i motorn är inte det bästa, det vet jag, men om det skulle hända något med toppackningen eller liknande så borde motorn gå kass när den väl startade.

    jag kunde köra väldigt länge med startmotorn och det rök lite vit rök ur avgasröret. Det tom var så att varvtalet ökade något så det verkade som att motorn “hjälpte till” lite, men inte med något ljud som antydde att den tände på någon cylinder.

    Batteriet höll v’ldigt länge till skillnad mot normalt när en motor inte startar. Då tar ju batteriet slut ganska fort, särskilt när det är så här kallt så tappar ju batteriet kapacitet….

    #63663
    emilsjogren
    Deltagare

    @sangris 53335 wrote:

    Hej. Jag har fått problem med start av min Opel Frontera. En 2,3 Td -93. Glödningen verkar inte fungera. Efter att lampan för glödning slocknat så börjar den blinka i en takt av ca en blink i sek. Detta pågår i någon minut.
    Är det någon som har en idé om vad blinkningen beror på?

    Prova att byta glödningsrelät, eller först kolla att alla kablar är på plats samt jordflätan mellan motor och chassi.

    #63666
    Kaptensarkasm
    Deltagare

    kan det vara reläet? glödningen verkar ju funka som den ska. varningslampan tänds när jag vrider på nyckeln och slocknar efter 10-15 sek. sedan fortgår glödningen ungefär lika länge till. Därefter avbryts glödningen och varningslampan börjar blinka.
    jag har spänning fram till glödstiften och startmotorn går som den ska så jordflätan mellan motor och chassi borde vara intakt…..

    #63807
    Kaptensarkasm
    Deltagare

    Inga kommentarer eller nya idéer?

    #63809
    Kostya
    Deltagare

    Kolla upp glödstiften så du vet säkert att alla fungerar.
    Har du lite dålig komp så kan det säkert räcka med ett dåligt stift nu när det är så kallt.

    #64067
    Kaptensarkasm
    Deltagare

    Japp, nu är alla glödstiften bytta till nya. Det var bara ett glödstift som fungerade, så inte undra på……
    Tack för alla råd.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?