Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Glödstart av Opel Frontera diesel.

Startad av sangris · 2010-01-24 · 9 svar

sangrisTrådstart
Hej. Jag har fått problem med start av min Opel Frontera. En 2,3 Td -93. Glödningen verkar inte fungera. Efter att lampan för glödning slocknat så börjar den blinka i en takt av ca en blink i sek. Detta pågår i någon minut.
Är det någon som har en idé om vad blinkningen beror på?
Kostya
Det kan ju vara en felindikator, har du kvar intruktionsboken?

Glödstift är lätta att kontrollera.
Ta av kablarna från alla stift, eller ett i taget om du föredrar det.
Sätt en testlampa (testmejsel) från batteriets pluspol till toppen av glödstiftet.
Om lampan lyser är stiftet OK, med 99.99% säkerhet.
Lyser inte lampan är stiftet trasigt, 100% säkert.

Vill man veta exakt hur stiften mår så ska man mäta resistansen, ska vara väldigt lågt, några enstaka ohm bara.
Kaptensarkasm
Jag har läst i handboken men där står inget om att lampan kan blinka. Inte heller i Haynes reparationshanbok nämns det något sådant. Men jag har konstaterat att den blinkar om glödningstiden gått ut och jag inte startat motorn men låter tändningen stå på. Finns det någon som kan bekräfta eller förkasta min teori att det enbart är en signal på utgående tid eller kan det ha en annan betydelse?
Enligt notering byttes glödstiften 2003, för 8500 mil sedan.
Motorn startade fint på kvällen med tanke på vinterkylan, men morgonen efter var den nästan omöjlig att få igång. Tycker inte att glödstiftsbortfall skulle kunna göra så stor skillnad över en natt..... eller har jag fel?
Jag är tacksam för fler ideer om vad det kan bero på eller fler bekräftanden på att det är glödstiften som strular.
Pga den rådande kylan har inte någon djupare kontroll av glödstiften kunnat utföras. Jag har checkat av så långt att jag har spänning fram till stiften i alla fall. Vill inte köpa nya stift i "onödan"
Kostya
Nej det är osannolikt att flera stift blir dåliga över natten, inte helt omöjligt men osannolikt.
Många bilar har dock en sån lösning att lampan blinkar när stiften är dåliga, lampan brukar slockna efter några minuter.

Slocknar lampan när du startar bilen?
Kaptensarkasm
ja, lampan slutar blinka efter någon halvminut till en minut. (har inte tagit tiden)
det står inget i handboken om att lampan kan blinka....

kan det finnas någon annan förklaring till att den inte vill starta om vi antar att glödstiften funkar som de ska?
kompet i motorn är inte det bästa, det vet jag, men om det skulle hända något med toppackningen eller liknande så borde motorn gå kass när den väl startade.

jag kunde köra väldigt länge med startmotorn och det rök lite vit rök ur avgasröret. Det tom var så att varvtalet ökade något så det verkade som att motorn "hjälpte till" lite, men inte med något ljud som antydde att den tände på någon cylinder.

Batteriet höll v'ldigt länge till skillnad mot normalt när en motor inte startar. Då tar ju batteriet slut ganska fort, särskilt när det är så här kallt så tappar ju batteriet kapacitet....
emilsjogren
@sangris 53335 wrote:
Hej. Jag har fått problem med start av min Opel Frontera. En 2,3 Td -93. Glödningen verkar inte fungera. Efter att lampan för glödning slocknat så börjar den blinka i en takt av ca en blink i sek. Detta pågår i någon minut.
Är det någon som har en idé om vad blinkningen beror på?


Prova att byta glödningsrelät, eller först kolla att alla kablar är på plats samt jordflätan mellan motor och chassi.
Kaptensarkasm
kan det vara reläet? glödningen verkar ju funka som den ska. varningslampan tänds när jag vrider på nyckeln och slocknar efter 10-15 sek. sedan fortgår glödningen ungefär lika länge till. Därefter avbryts glödningen och varningslampan börjar blinka.
jag har spänning fram till glödstiften och startmotorn går som den ska så jordflätan mellan motor och chassi borde vara intakt.....
Kaptensarkasm
Inga kommentarer eller nya idéer?
Kostya
Kolla upp glödstiften så du vet säkert att alla fungerar.
Har du lite dålig komp så kan det säkert räcka med ett dåligt stift nu när det är så kallt.
Kaptensarkasm
Japp, nu är alla glödstiften bytta till nya. Det var bara ett glödstift som fungerade, så inte undra på......
Tack för alla råd.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil