Min Volvo 360 GLS -85 med B200K-motor (förgasare) glödtänder (när man vrider av tändningen) om motorn är varm, jag tror att det är tomgångssolenoiden som är trasig...för om jag har förstått det rätt så ska motorn stanna om man rycker ut sladden till solenoiden om motorn står på tomgång, men det gör den inte utan den går bara sämre...
Någon som har någon annat tips om vad det kan vara för fel?
M.v.h.
Per
Du har rätt i att motorn ska stanna om man rycker sladden till solenoiden, skruva ur den och smörj den ordentligt, kolla också att det inte är fullt med sot i hålet.
När bytte du tändstift senast?
Tack för hjälpen, men jag lyckades lokalisera felet...jag började med att skruva loss solenoiden men den fungerade felfritt. Då testade jag att justera tomgången även fast den var rätt rimlig (900-1000rpm), det visade sig då att tomgångsskruven hade vibrerat ut så motorn fick väl för mycket soppa eller nåt. Så nu går den bra igen :)
/Per