Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Gnäll i framvagnen på en Golf-01

Startad av sven-gunnar · 2007-06-05 · 3 svar

sven-gunnarTrådstart
Det gnäller så förfärligt om frugans bil (Golf 1,6-01) och det kommer från höger framvagn.
Mest troligt är det någon bussning som låter.
Finns det polyurethanbussningar att köpa ?
Är det lönt rent ekonomiskt att köpa såna och hur går man tillväga rent praktiskt för att byta bussningar.

Ska prova med Lithiumfett för att se vilken bussning som jävlas.

:)

Edit: tycker att det är lite dåligt att det ska börja gnälla på en bil som gått 9000 mil på asfalt.
aw73
har själv haft en golf IV
och bytt den ena bussningen på länkarmen, den stora
såga ut den gamla med en båg fil, roskydda innan inpressning av den nya
kan vara svårt utan lämplig dorn
vad det gäller den lilla bussningen:
såga ut den gamla med en minibågfil
vid insättning av ny bussning
ta en bil gängad stav tex. M12 2st M12 muttrar
en jättestor bricka, 2 st minrde brickor
med hjälp av dessa pressa i den nya bussningen
evt kan man ta en hylsa till hjälp

evt. inköpställer för urethanebussningar:
https://www.vwcustomspeed.com/
Jojko
Okej, tack för svaret.
Mycket bra.

Men är det lönt och bättre i längden att kosta på uretan/polyuretanbussningar då ?
Jojko
Jag ska bara meddela att det var krängningshämmaren som gnällde och inte länkarmsbussningarna som jag först trodde.
På yttre krängningshämmaren (det korta staget) går det att byta bussningarna, men enligt VAG ej den del som sitter under motorn utan man måste byta ut hela k-hämmaren.

Har tillsvidare "lagat" det med sprayolja från Ok, funkar klockrent. :D :D
Frågan är bara hur länge ?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil