Hej! Av symtomen som Du beskriver så gissar jag att Du har trumbromsar bak. Då kan det mycket väl vara handbromsen som är boven i dramat. Det kan också vara dags för lite kärlek och omvårdnad av bakbromsarna i allmänhet.
Kan Du göra det själv när Du enligt egen utsago är "otroligt dålig på bilar"? Vill Du fortsätta att vara det? Om inte så skaffa en reparationshandbok till Din Opel och ta dig tid att förstå hur bakbromsarna fungerar och vilka delar som eventuellt måste bytas.
Trumbromsar är ganska enkla men det är ändå en del saker som kan bråka. För det första brukar man vara tvungen att ta isär hjullagren för att få bort trumman. Sedan kan det vara riktigt besvärligt att få bort trumman ändå pga invändiga rostkanter (just detta nämns sällan i reparationsböckerna). Slipa bort kanterna när trumman är av så går det lättare nästa gång!
Mao kan det vara mer tidsödande än svårt så att betala per timme i en gör det själv-hall är nog ingen bra idé. Du måste ju också ha med Dig alla grejer som kanske måste bytas.
Jag vet tyvärr inte vad det kan tänkas kosta på en verkstad.
Mvh.
Kan Du göra det själv när Du enligt egen utsago är "otroligt dålig på bilar"? Vill Du fortsätta att vara det? Om inte så skaffa en reparationshandbok till Din Opel och ta dig tid att förstå hur bakbromsarna fungerar och vilka delar som eventuellt måste bytas.
Trumbromsar är ganska enkla men det är ändå en del saker som kan bråka. För det första brukar man vara tvungen att ta isär hjullagren för att få bort trumman. Sedan kan det vara riktigt besvärligt att få bort trumman ändå pga invändiga rostkanter (just detta nämns sällan i reparationsböckerna). Slipa bort kanterna när trumman är av så går det lättare nästa gång!
Mao kan det vara mer tidsödande än svårt så att betala per timme i en gör det själv-hall är nog ingen bra idé. Du måste ju också ha med Dig alla grejer som kanske måste bytas.
Jag vet tyvärr inte vad det kan tänkas kosta på en verkstad.
Mvh.