Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Gnisslande Corolla

Startad av Marmy · 2008-05-16 · 3 svar

MarmyTrådstart
Hej!

Min Toyota Corolla -99 har börjat gnissla när jag motorbromsar. Dessutom gnisslar den när jag bromsar. Det är således två olika gnissel. Börjar bli irriterande och börjar kännas farligt dyrt. Kan gnisslandet när jag motorbromsar ha att göra med ngt lager eller liknande?

Kanske borde tillägga att jag inte är så orolig över de gnisslande bromsarna, och att beläggen är rätt nybytta.

MVH
Maria
slirfeldt
Svårt att sådär ställa diagnos på gnisslandet vid motorbroms utan att sett/prövat bilen i fråga,, men det är alltså bara då du motorbromsar som gnisslet uppstår, oavsett hastighet? Och det verkar komma framifrån naturligtvis?

Men några idéer på tänkbara orsaker kan vara defekt/a motorbussning/ar, att det tex skulle kunna vara kopplingens urtrampngslager verkar mindre troligt, då denna även skulle göra sig påmind mera,, men är du mera orolig så åk förbi någon verkstad och be dom bara provköra bilen så får du säkert en säkrare diagnos vad det verkligen kan vara.

Det med gnisslande bromsar kan vara så att man inte använde skrikdämpningplattor vid monteringen av dom nya kossarna men som du säger detta är helt "ofarligt".
lucille
@Peter H 31920 wrote:
Svårt att sådär ställa diagnos på gnisslandet vid motorbroms utan att sett/prövat bilen i fråga,, men det är alltså bara då du motorbromsar som gnisslet uppstår, oavsett hastighet? Och det verkar komma framifrån naturligtvis?

Men några idéer på tänkbara orsaker kan vara defekt/a motorbussning/ar, att det tex skulle kunna vara kopplingens urtrampngslager verkar mindre troligt, då denna även skulle göra sig påmind mera,, men är du mera orolig så åk förbi någon verkstad och be dom bara provköra bilen så får du säkert en säkrare diagnos vad det verkligen kan vara.

Det med gnisslande bromsar kan vara så att man inte använde skrikdämpningplattor vid monteringen av dom nya kossarna men som du säger detta är helt "ofarligt".



Tackar för svaret.
Jag får helt enkelt låta någon ställa diagnosen åt mig. Det är som sagt lite svårt att förklara hur gnisslet uppstår. Det är mest i låga hastigheter som när man rullar lite försiktigt medan man släpper på kopplingen. Kopplingen slirar inte dock.
slirfeldt
Ja det där är aldelles för svår att sådär ställa en bra diagnos på,, utan detta är lätt fixat genom att åka förbi någon verkstad och låt någon där ta en kortare tur, som då säkert kan ge bra diagnos..

Skulle ändå kunna vara ett urtrampningslager som är på gång,, men detta är för osäkert utan att sett/hört bilen i fråga,,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil