Lludde7512Trådstart2007-07-18Har en golf -91 som inte startar. Det hela började med att den hade en tomgång på ca 4000rpm efter det så startar han inte, har kollat att han får bensin, nytt batteri, bytt styrbox, nya stift. Det hjälper inte att dra igång eller med startkablar. Det är väldigt "nära" att han går igång men han vill inte. Är det någon som har ett bra förslag eller tips på vad man kan göra eller testa.
Tacksam för alla tips!!!
Johan
KKrister Lindholm2007-07-18 · #Känn efter om "förgasaren" sitter fast, löst eller jättelöst.. Den ska fjädra lite när du rör vid den, men inte speciellt mycket.
Sitter den jättelöst har du en brusten förgasarfot vilket är vanligt på dom bilarna & kan ge en hög tomgång innan den helt går sönder.
@Birp 23364 wrote:Känn efter om "förgasaren" sitter fast, löst eller jättelöst.. Den ska fjädra lite när du rör vid den, men inte speciellt mycket.
Sitter den jättelöst har du en brusten förgasarfot vilket är vanligt på dom bilarna & kan ge en hög tomgång innan den helt går sönder.
TACK !!! Ska hem o testa.....
Johan
Jag har kollat på förgasarfoten och det läcker lite bensin därifrån så den måste bytas men borde bilen inte starta när man försöker dra igång den? Är ingen super mekaniker men de kan väl inte vara så svårt att byta foten?
Johan
KKrister Lindholm2007-07-19 · #Är den tillräckligt trasig så går inte bilen.. Byt & testa, den ska ju ändå bytas!
spraya stargas där vid foten.. och försök starta
Jag har nu testat med en ny förgasarfot men tyvärr ingen skillnad, ibland när man vrider på nyckeln så bara klickar det men ibland försöker han starta men de går inte. Det är ett nytt batteri men de kanske är ngt strul med startmotorn. Någon som har tips???
Johan
Äldre golfar hade problem med jordningen motor-kaross, har jag för mig.
Min -81 hade det i alla fall. Värt, och lätt att kolla innan man börjar rota med startmotorer och eldragningar.
Har redan kollat jordningen och den är helt ok de känns som att alla ideer är slut men är väldigt tacksam för alla tänkbara tips för jag behöver bilen....
Johan
Är inte inne så mycket på golf och vilka motorer det sitter i årsmodellerna, för det är väl en golf II antar jag, men jag höll på med en golf III -93 som strulade men det kanske skiljer på "förgasarna"?? Hur som helst så var felet på den att en av kablarna som sitter vid "förgasarn" var skadad i höljet och låg och jordade och då gick det inte att starta den. Men som sagt, den modellen kanske inte kom förrens på III:an?!
Har äntligen fått igång golfen!!! Han går kanon bra för utom att tomgången ibland går upp i varv oftast vid frikoppling eller när du har varvat bilen. Hoppas att detta inte är ngt allvarligt men de känns inte så.
Vill TACKA alla som försökt hjälpa mig med tips
Johan
I förgasaren sitter det ett membran med en fjäder och ett slags lock över. De visade sig att fästanordningen till locket var satt på fel håll så vid start försök rann all soppa ner i vevhusventilations slangen och ner i oljetråget. Jag tömmde tråget o fixade felet i förgasaren sen vred ja på nyckeln o bilen startade direkt!!! Men tomgångsproblemet är kvar men känns som jag kan leva med det om ingen har ngt bra tips....
Johan
Har för mig att det borde finnas någon form av tomgångsmotor på dessa, ser då ut som en mindre cylinderformad behållare med dels elektrisk anslutning och ett par luftslangar, som brukar sitta kring insugs sidan.
Och denna kan strula med liknade symtom och där brukar det hjälpa att lossa dessa luftslangar och smörja upp dess ventilmekanism.
PPalle nilsson2007-08-26 · #Om det klickar när du vrider om nyckeln, tyder det på att solenoiden ej orkar
dra. Då får startmotorn ingen ström, eftersom solenoiden ej sluter polerna.
Köp en startmotor på skroten. Kostar ca: 750:-
Ursäkta, läste bara 1:a sidan.