Cconan72Trådstart2009-11-08Hejsan!! Har en Golf II:a som jag måste byta koppling på.. Någon som vet hur lång tid man ska räkna med att det tar? Och var man köper koppling billigast....
Mvh Conny
Det var en bra lista. Jag skulle också vilja tipsa om att nya delar till tyska bilar hittar man oftast billigast på tyska ebay. Det är bra om du kan lite tyska och vet artikelnumret så att du inte köper fel del, kolla även säljarens "betyg" du behöver fixa ett paypalkonto...
https://korturl.se/caldsvårt att avsätta en tid men ska du palla upp bilen och ligga på garagegolvet och skruva så tycker jag att du ska avsätta en dag för arbetet i allafall.
Här finns det en repbok på engelska som du kanske hittar någon nyttig information i .
https://icelord.net/vw/doc/index.htmlSka du byta koppling själv och har liten erfarenhet av att skruva så tar det gott om tid. Minst en dag. Det blir en hel del "lärotid" då.
Jo avsett en dag eller varför inte en helg för detta,, och skaffa gärna reparationshandbok för modellen där tex Biltema har Haynes svenskpråkig sådan föt ett par hundra, som är guld värd om man vill börja skruva lite bil själv.
Där har dom även med passande kopplings sats för dryga 1000:-,,,
Ok,tack för all hjälp.. men hur tar man reda på vilken sorts koppling man har lättast??
Lättast och säkraste sättet att så söka via bilens registreringsnummer, hos tex Mekonomen eller Meca,,,
Ddanielhanson2009-11-10 · #Hej Conny!
vill inte va en Tråkmåns :x men är du säker på att du tänkt igenom saken ordentligt!
Har du gjort likande jobb förr, har alla verktyg som behövs, en bra "verkstad", lyft. mm.
OK! isåfall då är det väl bara att köra!:)
Men tänk på att lådan är inte så lätt att montera ur som man kan tro!och ännu värre in. (Men det går! X-antal svordommar senare)
tänk även på att det är en fördel om lamellen blir rätt centrerad när "svänghjulet" monteras på lamellen,annars får du inte in växellådan på plats. det används en "tefats" liknande jigg för detta på verkstäder.
mitt tips är att kolla vad "dina" kostnader blir för alla delar mm. som du måste lägga ut för att göra jobbet själv!
jämför det sedan med vad den billigaste mindre verkstan ska ha och kolla mellanskillnaden, och avgör sedan om det är värt mödan!
(har själv ångrat mig ett par gånger!) du får ju även en viss garanti på jobbet hos verkstan! Men annars! Lycka till :upp
Köp inte kopplingen hos Biltema.
Gjorde det misstaget en gång till en Jetta II.
Du kommer ha nytta av ett verktyg som håller upp motorn.
Momentnyckel.
Centreringdorn/platta.
XZN (inbus) för drivaxel.
Och något knep att hålla emot när du skall dra fast tryckplatta.
Kopplingen är ju bak&fram på dessa bilar.
Och växellådan kan vara jobig att få ner om den fastnar. Armarna kroknar snabbt när man jobbar med dom över huvudet.
Den vänstra drivaxeln kan vara bra att ta bort helt för den kan komma att vara i vägen.
Ok,pratade med en verkstad och för kopplingsbyte och byte av längsgående bromsrör på båda sidor ville dom ha 7500 spänn.....
Vill ju inte avskräcka dig att göra bytet själv men om du inte har erfarenhet och får krypa under en bil som står på pallbockar men räkna med att det tar tid.
Om jag inte minns helt fel så tror jag anslagen tid var runt 4 timmar för kopplingsbyte.
Glömde nämna att skruvarna för tryckplattan skall säkras med gänglåsning.
Nej självklart bör man först försöka komma fram till om att man är kompetent nog för detta och är man sedan bara lite tekniskt kunnig så har man kommit en bra bit på vägen och har väl själv ett hundratal kopplingsbyten till erfarenheten och dessa bilar är med förhållandevis lätta att jobba med och med ovanämda verktyg,,
Vågar dock med egna erfarenheten hävda att jag iaf rekommenderar kopplingsatser från Biltema som iag jag positivt i flera är hämtat sådan från och till ett antal golfar och som sedan funkat precis som andra och skulle dessa nu vara så dåliga skulle dom knappast fått sålt några, det är iaf min åsikt och tämligen långa erfarenhet och förhoppningsvis utan att det står allt för mycket "Biltema" i pannbenet. ;-)
Anser själv med den prisuppgiften att det var lite väl i överkant och det jobbet och bil, men som vanligt ring runt till flera verkstäder och då även till VW verkstäder, då dom flesta borde kunna ge ett fast pris på detta, så får du sedan ta en funderare på vad som känns bäst, annars för sådan bil är egen "anslagen tid" för kopplingsbyte runt 2 timmar i lugn takt. :-)
Men Biltema har väl bara koppling från -86?
Även dessa kan passa beroende på motorbeckningen, så kika tex här efter vilken koppling som passar när du vet motor beteckningen:
https://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1