LLowtechTrådstart2007-05-02Har ett problem med Golfen, den kastar eld ur avgasröret!
Detta visara sej oftast när man kört på tomgång, och gasat och bromsat, tex trixat runt där det är trångt. När man sen ska ta upp fart så flammar det till där bak vid växling!!!! När man kört i jämn landsvägsfart händer det intelika ofta, men det händer även då vid växling och frikopling.
Motorn går jämnt och fint på alla varvtal, misständer inte. Det låter heller inget när elden flammar!
Stift, rotor och fördelare är nyligen bytt.
Ska tillägga att katten är slut, ska byta den men inte innan problemet med elden är löst!!!!
Visserligen rätt coolt men inte bra....
Insprutningen är Bosch Mono Motronic.
Går det att med dator och VAG-COM att justera till felet, eller är det en "mekanisk" inställning?
vad tror ni?
Tack på förhand!
Nej bra är det inte och inte heller så vanligt förekommande,, helt klart är att den vid dessa tillfällen går allt för fett som då resulterar i att bränslet förbränns i avgassystemet.
Men har detta uppkommit plötsligt? Kan vara så att lambdasonden är defekt och med en voltmeter går det att kontrollera dess funktion, eller annat givarfel men kommer du inte fram till mer så hör med VAG och återkom gärna,,,
jag har kollat upp lambdasonden,visserligen va det inte igår direkt. men den gav utslag. Tändningen ska ju tydligen vara datastyrd, även om det finns en vanlig fördelare.... jag upptäckte detta för ett par veckor sedan, så det kan inte ha hållit på så himla länge före... det började skramla i katten för ett tag sen, men nu är det tyst då förmodligen hela keramikinnehållet rasat, för bilen vart sjukt trött och orkade inte varvamer än 3000 rpm vid varm motor i friläge!
nu känns den som vanligt igen men katten måste ju bytas innan nästa besiktning men att byta den innan eldandet är fixat är ju som att kasta ny katten i marken....
Det kan vara resterna av katten som brinner...Om den skramlade förut men är tyst nu så har delarna vandrat bakåt i systemet, de sitter förmodligen fast i nån ljuddämpare.
Det slog mig med,, har själv inte varit med om liknande följd fenomen med eldkvast men det kan mycket väl vara resterna av katalysotorn som gör detta, och genom att dess delar nu mer eller mindre satt igen systemen så är det bara rensning av avgassystemet som gäller och sedan kanske efter lite mer provkörning även byta katalysatorn,, satsa då gärna på Biltemas klart prisvärda varianter som dock krävs viss svetsning.
Men katten kan väl inte brinna? den arbetar ju normalt under hetta. DÄremot så måste det ju komma oförbränt bränsle ut i avgassystemet....
Har en ny universalkatt, hoppas den funkar bara, men jag vågar inte montera den innan den slutat spruta eld...
Nej det är riktigt,, men genom att systemet mer eller mindre är igensatt så kan förbränningen förskjutas ut till avgassystemet, därav dina avgasflammor,,, men är du fortfarande osäker så tillse först att avgassystemet är rent utan stopp i det och provkör den sedan innan du monterar en nya katalysator.