Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

golf ll flödar över?????

Startad av gnudde · 2009-11-16 · 15 svar

gnuddeTrådstart
Har en Golf -89 med RP-motor, den får för mycket bensin verkar det som, svartryker nå hemskt och stinker bensin. Den går dessutom dåligt, blöddrar och håller på. Svårt att hålla tomgång också, ligger nere på 600 varv och försöker hålla sig vid liv. När man varvar den så går den bra under uppvarvningen så att säga, men så fort man stannar på ett varvtal börjar den gå dåligt igen, endast över 4000 varv går den bra.
Har mätt kontakter och Lambdan, när jag mätte lambdan låg mätvärdet konstant på ca 0.6v. Jag har hört att värdet ska vandra så därför bytte jag till en annan Lambdasond, som satt i en annan bil som fungera, men fick samma konstanta värde med den.........
porrjakob
Hur ser kontakten ut som sitter i ovankant på insprutningsenheten.
Brukar vara fylld med olja.
Hur går motorn utan lambdasond ansluten?
Jo och sedan kolla om den inte drar tjuvluft i gummit men insugningsrör och ovan nämnda enhet.
Slangen till bromsservot brukar också vara orsak till tjuvluft.
slirfeldt
Jo dåliga förgasarfotspackningar brukar vara en riktig klassiker på dessa (även gremrörspackningar) och avslöjar lämpligen med lite startgas längs misstänkta skarvar och även slangar, som vid minst läckage ger en krafigt höjd eller förändrad tomgång,,

Lite undrande till lambdavärdet som motsvarar det uträknade lambda 1 = 0,6 v och skall så normalt pendla snabbt mellan drygt 0,2 och 0,9 Volt, där så 0,2 Volt står för mager blandning och 0,9 Volt för fet blandning.

Men som sagt hur går motorn med lamdasonden bortkopplad?
erikje
@bearz 50185 wrote:
Hur ser kontakten ut som sitter i ovankant på insprutningsenheten.
Brukar vara fylld med olja.
Hur går motorn utan lambdasond ansluten?
Jo och sedan kolla om den inte drar tjuvluft i gummit men insugningsrör och ovan nämnda enhet.
Slangen till bromsservot brukar också vara orsak till tjuvluft.


har gjort rent kontakten och motorn går precis lika om jag drar isär kabeln till lamdan och gummit är nytt
erikje
@Peter H 50208 wrote:
Jo dåliga förgasarfotspackningar brukar vara en riktig klassiker på dessa (även gremrörspackningar) och avslöjar lämpligen med lite startgas längs misstänkta skarvar och även slangar, som vid minst läckage ger en krafigt höjd eller förändrad tomgång,,

Lite undrande till lambdavärdet som motsvarar det uträknade lambda 1 = 0,6 v och skall så normalt pendla snabbt mellan drygt 0,2 och 0,9 Volt, där så 0,2 Volt står för mager blandning och 0,9 Volt för fet blandning.

Men som sagt hur går motorn med lamdasonden bortkopplad?


inte det minsta olika med eller utan lamdasond och förgasarfotspackningar är ny
porrjakob
Har du motorlampa i instrumentbrädan?
Den borde lysa med tändningen på.
Fanns på dom första årgångarna med kat men togs sedan bort.
erikje
nej det har jag inte
porrjakob
Det går att läsa felkoder med en diodtestlampa.
Typ denna:
https://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C15%5CLarge%5C15-144_l.jpg
Vid tändspolen finns troligtvis en gul kontakt. Tror att även kabeln är gul.
Instruktion att läsa av ev. felkoder finns i bifogat dokument.
Radera minne gör man bra med att göra bilen strömlös ett tag.
erikje
jag kollade det och fick kod 1232 men det blinkade det om och om igen hur många gånger blinkar det samma kod och blir det bara en fel kod i taget eller kommer det fler koder om man väntar och hur vet man att man läst av alla koder.
vad betyder 1232 ?är det lambdan eller tomgånsmotorn eller spjällägesgivaren ????
porrjakob
Sökte på detta och fann att det skall vara tomgångsstabiliseringsmotorn.
Om jag inte minns fel så sitter tomgångskontakten i denna.
porrjakob
Nummer 16 på bilden.
Tomgångskontakten går ju att justera men lyssna efter klicket.
Tror det går att höra ett svagt sådant.
erikje
det klickar (det hörs väl) ska lämna in den till en "expert" på fredag så vi hoppas väl att han hittar något :) hör av mig och skriver ner vad han sagt o gjort på fredags kvällen om det går bra
porrjakob
Detta dokument hjälper väl kanske inte så mycket men ändå.
Men klicket säger ju bara att den funkar mekaniskt.
Man kanske borde mäta vid motorstyrdonet och när vi ändå är inne på det ämnet, brukar bilen stå under träd och du får en massa löv i vattenavrinningslådan?
erikje
Tack så mycket, ska prova det. Har endast haft bilen i någon månad och här står den inte under något träd, man jag vet inte hur det har varit hos förra ägaren.
porrjakob
Varför jag frågar om träd är att jag sett hur motorstyrdonet simmat i vatten.
Massor med löv som gör att vatten inte rinner undan.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil