Ökande nivå på motoroljan måste bero på att det går ner bensin i oljan såvida den inte blivit gråfärgad för då är det kylvätska som läkt in. Det som kan ta skada av för hög oljenivå är packboxarna i första hand. Oljelampan kan blinka om oljan är så tunn att det blir för lågt oljetryck.
Hej!
Jag hade min VW Golf V 1,6FSi -06 inne på märkesverkstaden (nämner inte vilken, vill inte hänga ut någon) för en rutinservice. Det var den 24:e november. De fick även täta en läcka i växellådan som de hittade på verkstaden. Bara den tätningen kostade ca 10 000.
I januari, typ 60 mil senare, började oljetryckslampan lysa (en av de sämre lamporna som kan lysa tycker jag personligen). Stängde av motorn direkt när bilen sa så, kollade oljan snabbt och ja, det fanns olja, brist på olja var alltså inte felet.
Startade igen, det gick bra en bit med sen har det blinkat till och från när motorna är kall/motorvärmarvarm, men har alltid stängt av motorn när den har blinkat.
Kollade oljan ett par dagar senare för att upptäcka att den motorn var full. Ja, då menar jag FULL!!! Inte bara upp till översta strecket på stickan utan långt över det.
Kontaktade genast märkesverkstaden för att meddela detta. De var skeptiska men följde med ut för att titta. Jovisst, de kunde inte annat än hålla med, det var på TOK för mycket olja. De tog genast in bilen för tömning. En av verkstadskillarna sa att det var ca 2 LITER för mycket, erfarenhetsmässigt efter en koll på stickan.
Jag fick tillbaka bilen för att återkomma för koll veckan efter. Det blev idag måndag, för oljetryckslampan blinkar som en tok när motorn är kall.
Det här känns inte bra då man har lämnat bilen till en märkesverkstad. Man tror ju inte att man ska få tillbaka bilen i sämre skick.
Nu till frågan?
Kan motorn ha tagit stor skada av det här? I instruktionsboken till bilen står det att man absolut inte ska starta motorn om oljenivån är över maxstrecket, det kan man ju säga att det var i det här fallet. Det kan resultera i allvarliga motorskador och fel på katalysatorn. Själva startande stog ju också märkesverkstaden för.
Märkesverskaden tog in bilen på verkstaden i morse och ska försöka se varför oljetryckslampan lyser.
Kan det här resultera i allvarliga fel som visar sig senare och som har sitt upphov i den här oljenivåntabben? Det känns inte så bra det här. Är det någon som kan hjälpa mig?
Vad kan ha hänt med motorns nu när oljetryckslampan lyser?
Nån som har varit med om nåt liknande?
/Hasse
Jag hade min VW Golf V 1,6FSi -06 inne på märkesverkstaden (nämner inte vilken, vill inte hänga ut någon) för en rutinservice. Det var den 24:e november. De fick även täta en läcka i växellådan som de hittade på verkstaden. Bara den tätningen kostade ca 10 000.
I januari, typ 60 mil senare, började oljetryckslampan lysa (en av de sämre lamporna som kan lysa tycker jag personligen). Stängde av motorn direkt när bilen sa så, kollade oljan snabbt och ja, det fanns olja, brist på olja var alltså inte felet.
Startade igen, det gick bra en bit med sen har det blinkat till och från när motorna är kall/motorvärmarvarm, men har alltid stängt av motorn när den har blinkat.
Kollade oljan ett par dagar senare för att upptäcka att den motorn var full. Ja, då menar jag FULL!!! Inte bara upp till översta strecket på stickan utan långt över det.
Kontaktade genast märkesverkstaden för att meddela detta. De var skeptiska men följde med ut för att titta. Jovisst, de kunde inte annat än hålla med, det var på TOK för mycket olja. De tog genast in bilen för tömning. En av verkstadskillarna sa att det var ca 2 LITER för mycket, erfarenhetsmässigt efter en koll på stickan.
Jag fick tillbaka bilen för att återkomma för koll veckan efter. Det blev idag måndag, för oljetryckslampan blinkar som en tok när motorn är kall.
Det här känns inte bra då man har lämnat bilen till en märkesverkstad. Man tror ju inte att man ska få tillbaka bilen i sämre skick.
Nu till frågan?
Kan motorn ha tagit stor skada av det här? I instruktionsboken till bilen står det att man absolut inte ska starta motorn om oljenivån är över maxstrecket, det kan man ju säga att det var i det här fallet. Det kan resultera i allvarliga motorskador och fel på katalysatorn. Själva startande stog ju också märkesverkstaden för.
Märkesverskaden tog in bilen på verkstaden i morse och ska försöka se varför oljetryckslampan lyser.
Kan det här resultera i allvarliga fel som visar sig senare och som har sitt upphov i den här oljenivåntabben? Det känns inte så bra det här. Är det någon som kan hjälpa mig?
Vad kan ha hänt med motorns nu när oljetryckslampan lyser?
Nån som har varit med om nåt liknande?
/Hasse