Gah!
Nu är jag så förbannat less på bilskrället (Opel Kadett 90, gl) :(
Problem:
När motorn är på väg att bli varm halveras plötsligt soppatillförseln i den lilla spridardjäveln på förgasaren. Det första jag tänkte på då var soppapump eller spridaren. Men det finns vissa parametrar som jag inte blir klok på...
1. Ibland när felet uppstår så tänds laddlampan (trots att den INTE slutar ladda), radion dör (elektronisk halvmesyr från Biltema), man får stötar från metalldelar i bilen.
2. Felet försvinner efter ca 5 minuter och allt är "normalt"...
3. Felet verkar vara som värst när det är 0-grader celcius ute.
4. Det verkar bli värre, för nu inträffar det i intervaller även när motorn är varm.
5. Om man får motorstopp under den tiden som felet är aktivt, är det ett helvete att få igång den igen. Men om man lyckas så åker tomgången upp till ca 3000 varv/min.
Min andra tanke blir då den lilla styrboxen till tändning och insprut (till spridarjäveln), eller nån kringutrustning till denna. Nu är man inte direkt gjord av pengar och det känns lite dumt att bara "testa" sig fram... då elektronikboxar lätt tar stryk om det är nåt annat som ligger och stör.
Frågan är nu om nån känner igen problemet och då vet lite mer om vad det kan vara.
PeW wrote:
Gah!
.
.
.
1. Ibland när felet uppstår så tänds laddlampan (trots att den INTE slutar ladda), radion dör (elektronisk halvmesyr från Biltema), man får stötar från metalldelar i bilen.
2. Felet försvinner efter ca 5 minuter och allt är "normalt"...
Jag skulle satsa min surt fördärvade pengar på ett jordfel.... men var är svårt att säga. Hör jag orden elfel och bil i samma mening så springer jag fort och långt ;)
Jovisst kan det vara nåt med jordning.. frågan är då var? Det sitter ju redig jordning på de vitala punkter som finns... :l
Btw... den lokala skrotnissen hade en inspr.box för överkomlig peng, så jag testade att byta. Nu gick det att köra bilen iaf, men troligen kommer även denna box paja eftersom det där med laddlampan och stötarna som slår ut radion är kvar.
What next?
Generatorn, spolen eller vad :q
KKrister Lindholm2003-03-07 · #Jag skulle nog sätta en slant på generatorn om jag väljer mellan den & tändspolen, men å andra sidan vet jag att elfel inte är min starka sida..
Det första jag skulle ha kollat är jordflätan mellan batteriet och karossen. Är det dålig kontakt mot karossen eller om kabeln/flätan är halvt av kan liknande fel uppstå.
Quote:
Det första jag skulle ha kollat är jordflätan mellan batteriet och karossen
Det var det första jag kollade. Tändspolen böt jag ut i höstas i samband med ryckig gång.. men visst, det är inget som säger att den är hel för det då den var beg.
Jordning kollad och ser okey ut mellan:
- Generator/motor
- Batteri / motor / chassi
- Tändspole / chassi
- Styrbox / chassi
Ska testa att byta generator.
PeW wrote:
Quote:
Det första jag skulle ha kollat är jordflätan mellan batteriet och karossen
Det var det första jag kollade. Tändspolen böt jag ut i höstas i samband med ryckig gång.. men visst, det är inget som säger att den är hel för det då den var beg.
Jordning kollad och ser okey ut mellan:
- Generator/motor
- Batteri / motor / chassi
- Tändspole / chassi
- Styrbox / chassi
.
Kanske en dum fråga men ,hur såg du att jordningen var okej med en
ohm mätare eller du bara kollade att den såg bra ut optiskt?För ibland kan jordflätan se bra ut fast den är kass (egen erfarenhet!)
Det där med stötar är mystiskt eftersom det normalt beror på att föraren är statiskt laddad, men jag antar att ett jordfel också skulle kunna vara orsaken. En extra jordledning parallellt med strumpan är en god idé. Jag ska ta bileldoktorsväskan med nästa gång jag kommer till Enköping.
Quote:
Kanske en dum fråga men ,hur såg du att jordningen var okej med en
ohm mätare eller du bara kollade att den såg bra ut optiskt?
Ingen dum fråga alls ;) Jag bara kollade av optiskt.
Theon ->
Utmärkt! Bilen snurrar på nu, men som sagt så är jag skeptisk till att verkligen åtgärdat huvudproblemet. Det är nog som ni säger nåt jordfel.. får kolla upp det ännu noggrannare!