Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Hackande motor golf 93

Startad av Claesplayer · 2009-03-31 · 6 svar

ClaesplayerTrådstart
Hej har problem med en golf 1,8 -93. Den startar och går bra på tomgång men vid gaspådrag hackar den, för att gå bra igen över 3000 varv. Den går bättre om jag bottnar gasen vid acceleration än om jag axar sakta...
Har bytt stift, rotor och fördelarlock. nån som har en ide om hur man går vidare?
aw73
till att börja med borde du läsa ut evt. felkoder
och presentera dessa i detta forum det dorde finnas en 2x2 polig kontakt för detta ändamål, ev välrustad verksta fixar detta för några 100
annars köp prylar och gör det själv tex. https://readytech.se/
det verkar som om det är fel på insprutningssytemet tex. spjällpotetiometer
man kan åsså kolla om det kommer tillräklige med soppa genom att lossa på returslangen
och det ska då strömma ut soppa om det är tillräkligt högt tryck när motorn går
Kostya
Dålig luftmassemätare kan ge dessa symtom. Eller är det MAP-sensor i VW-motorerna?
I vilket fall så tror jag att antingen LMM eller MAP är dåliga.
aw73
om det är monojetinsprutning av samma sort som sitter på min polo från 1991
så finns det varken LMM eller MAP
Kostya
@a128 42598 wrote:
om det är monojetinsprutning av samma sort som sitter på min polo från 1991
så finns det varken LMM eller MAP


Jaha är de så pass gammaldags, ingen mätning alls av luften?
Då är ju spjällägesgivaren ett hett tips!
Är det inte rätt vanligt med läckage vid förgasarfoten (spjällhus kanske är bättre ord men ni fattar vad jag menar?) på Golfar? Ifs så borde tomgången bli sämre om den drog tjuvluft..
jabber
Tackar för hjälpen, jag trodde bilen var för gammal för en sån kontakt.... får leta upp en verkstad i Boråstrakten i morrn! Återkommer när jag har fått svar!
berit
Har du tändkablar med metallhylsor över stiften? Vanligt med överslag där. Man kan prova att ta bort själva hylsorna :i

Kolla länken :upp

Fler trådar i Hjälpforumet Bil