Prova och byt filtret i lådan.Glöm inte och tappa ur oljan i turbinen vid oljebyte,går några liter i den med.
Har en Ford Mondeo -94 (kombi, 2.0L, 22 000 mil) med automatlåda.
Efter senaste "långfärden" på 50 mil så vägrar bilen att gå framåt. Bilen har nästan alltid gått på lite högre varv när man kört lite längre, men denna gång så var det lite mer än vanligt (de sista 4 milen).
När jag kom fram och hade lastat in grejer i lägenheten och skulle köra iväg gick inte D (driven) i, men det gick att lägga i 1 & 2 (om man varvade lite extra) så jag tog mig till parkeringen. När jag senare testade köra runt lite på parkeringen i 1 & 2 så slutade även dessa att fungera. Så nu går bara backen i. Gasar man på lite (i 1&2) kan man känna att den rycker till lite ibland och rör sig någon cm framåt, men inte mer.
Bilen har förövrigt sen jag köpt den ibland haft ett vinande ljud vid högre motorvarv... (haft den lite mer än 1½ år) från växellådan kunde jag nu konstatera... (ljudet är kvar fortfarande) Det borde ha funnits ok med olja i växellådan och vet att den såg hyffsat fin ut. (ganska mörkröd) Har tömt och fyllt på med ny olja en gång, men inget förändrades.
Är inställd på att det är lika bra att köpa en annan bil. Har hört att det blir dyrt att fixa automatlådor :eek: ... men vad är det som kan ha hänt?
Efter senaste "långfärden" på 50 mil så vägrar bilen att gå framåt. Bilen har nästan alltid gått på lite högre varv när man kört lite längre, men denna gång så var det lite mer än vanligt (de sista 4 milen).
När jag kom fram och hade lastat in grejer i lägenheten och skulle köra iväg gick inte D (driven) i, men det gick att lägga i 1 & 2 (om man varvade lite extra) så jag tog mig till parkeringen. När jag senare testade köra runt lite på parkeringen i 1 & 2 så slutade även dessa att fungera. Så nu går bara backen i. Gasar man på lite (i 1&2) kan man känna att den rycker till lite ibland och rör sig någon cm framåt, men inte mer.
Bilen har förövrigt sen jag köpt den ibland haft ett vinande ljud vid högre motorvarv... (haft den lite mer än 1½ år) från växellådan kunde jag nu konstatera... (ljudet är kvar fortfarande) Det borde ha funnits ok med olja i växellådan och vet att den såg hyffsat fin ut. (ganska mörkröd) Har tömt och fyllt på med ny olja en gång, men inget förändrades.
Är inställd på att det är lika bra att köpa en annan bil. Har hört att det blir dyrt att fixa automatlådor :eek: ... men vad är det som kan ha hänt?