Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Handbroms Mazda 626 kombi -89

Startad av sillo · 2003-03-29 · 4 svar

silloTrådstart
hur justerar man handbromsen? Sitter det någon skruv vid handtaget eller är det bara nere vid hjulen???

Har skruvat allt som går vid hjulen men den tar ändå inte som den ska..
gnlg
Du tar bort den lilla bulten som sitter mitt för kolven på bromsoket, bakom finns en liten insexskruv som man justerar kolven på. Justera den så hjulet sitter fast, sen lossar du tills bromsen inte ligger på.

Se till så att handbromsarmarna går tillbaka ordentligt, ibland kan de kärva eller så har någon justerat handbromswiren för hårt.
sillo
Ska skruven sitta på insidan eller??
gnlg
Skruven sitter på insidan, tror det är 13mm skalle på bulten.
perrab
För mig hade den skruven rostat sönder så när jag skulle justera hände ingenting. Fick byta delen. Jag tror att det är ett vanligt fenomen att mycket rost förekommer i Mazda:s bromsanordningar.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil