Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Handbroms SAAB 90

Startad av Anders.D · 2010-05-02 · 5 svar

Anders.DTrådstart
Jag har spännnt handbromsen på min SAAB på justeringen som sitter bakom handbromsspaken. det blev inte så mycket bättre broms, men det verkar som att den ligger på en aning, luktade lite bromsar när jag stannade. Undrar varför bromsverkan inte blev bättre? ändå så verkar bromsen ligga på lite....
Rimsky
Ofta så brukar hävarmen på bromsoket kärva och inte släppa bromsklossarna ordentligt och hur du lättast kommer åt att prova det är att ha fullt rattutslag och bryta lite i hävarmen till handbromsen.

https://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm#Brakes+smoke+after+Handbrake+use
mattehak
@Honda 57472 wrote:
Ofta så brukar hävarmen på bromsoket kärva och inte släppa bromsklossarna ordentligt och hur du lättast kommer åt att prova det är att ha fullt rattutslag och bryta lite i hävarmen till handbromsen.

https://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm#Brakes+smoke+after+Handbrake+use


jag har tagit lös båda hjulen och smörjt upp hävarmarna, dom går lätt och fint. men bromsverkan blir inge bättre.
Rimsky
Ja vad har du då för alternativ? hävarmen är utsliten i bromsoket och klarar inte att pressa ut klossarna,klossar och skivor är så pass nötta att inte minimum måtten inte uppnås eller något fel på vajrana så att inte hävarmen spännsåt nog hårt (hissa upp bilen och prova att pressa in hävarmen mer och se om bromsarna låser sig då?) det är några punkter att kolla i alla fall.
Nitrogen
Finns ju en tråd här som inte är gammal o handlar om samma sak med samma bilmodell. Det här är ju en svag punkt på dessa bilar. Kolla på skrotarna om du kan hitta "nya" ok. Brukar vara värt besväret o pengarna ist för att försöka få gamla ok att funka. Problemet är ofta att själva axeln som armarna sitter på blir sliten o glappar i sin lagring i oket. Då blir det jättekonstig vinkel när man drar åt och det kärvar.
mattehak
@hankypanky 57478 wrote:
Finns ju en tråd här som inte är gammal o handlar om samma sak med samma bilmodell. Det här är ju en svag punkt på dessa bilar. Kolla på skrotarna om du kan hitta "nya" ok. Brukar vara värt besväret o pengarna ist för att försöka få gamla ok att funka. Problemet är ofta att själva axeln som armarna sitter på blir sliten o glappar i sin lagring i oket. Då blir det jättekonstig vinkel när man drar åt och det kärvar.



Okej jag ska testa dessa tips! tack så mycket för hjälpen.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil