JJockeNydahlTrådstart2006-07-18Hur spänner man handbromsen på en Saab 9000i 88?
Tacksam för snabb hjälp!
Har för mig att det är inne i kupén vid handbromsen, där den går in i konsollen. Ska finnas två spännmuttrar precis innanför "borsten".
Hej! Förutsatt att dina bromsok är hyfsat fräscha, mao armen på oket går lätt och glidoken går lätt så ska det göras så här, släpp ordentligt på bägge vajerjusteringarna inne i bilen så du får slack på vajrarna, ta bort muttern på baksidan av bägge oken bak ca 13mm storlek, bakom den sitter det en insex mutter som ska skruvas in i botten. När den är i botten så ska bakhjulen vara stumma om allt är som det ska, skruva ut insexskruven ca 1 1/2 varv eller tills det att bromsen inte ligger på, sätt ett bladmått 1mm mellan armen och stoppen tillarmen på det ena bromsoket och börja skruva inne i bilen, när du hör bladmåttet ramla ner så är det bra, gör lika på andra sidan. Sätt tillbaks skyddsskruvarna sen så är det klart. Lycka till!