Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Handbromswire Saab -86

Startad av 0x2A · 2008-09-28 · 3 svar

0x2ATrådstart
Hej.
Har bytt en wire, under justering i Haynes står det
'kontrollera spelet mellan underdelen av parkeringsbromsspaken och oket är 0.5 mm'
Vad menar de? på själva bromsoket eller i kupen vid spaken, finns det ett ok där?
Enlighten me please
polco
Dom menar att hävarmen på bromsoket ska ha detta spel vid släppt handbroms.För fullgod funktion krävs det att denna hävarm ska kunna gå tillbaks hela vägen av sig själv när du lossar på handbromsen.Annars fungerar inte självjusteringen som finns inbyggd i bromsoket.
Lars Arnell
Hävarmen ska alltså inte vara spänd någontill alls med handbromsen ur ?

Nu tror jag fattar var de 0.5mm ska vara.

Thx
lenaola
japp lite specillt med dessa... många tror att man spänner handbromsen genom att dra åt skruvarna bakom spaken å spänna vajern... Men så ede inte vill man den ska ta bättre är det nästan bättre att släppa på dessa skruvar då tar självjusteringen äver å det blír riktigt bra... Skumm lösning med handbromsen fram på dessa också

Fler trådar i Hjälpforumet Bil