Angående boxen, så kan bilen starta om bara någon enstaka krets brunnit sönder. Men det skall inte vara en allvarlig krets.
Tändspolar är ganska vanligt att går sönder.
Om felen har uppkommit av varandra är svårt att säga. I första hand så verkar det som de är två separata fel.
Men kanske någon annan kan svara på detta:
Om tändnigen inte funkat ordentligt en längre tid i ena cylindern. Då har den ju koprimerat bränsleblandingen hela tiden men aldrig förbränt den. Vilket leder till att bränsle kommer ut i avgasssystemet med eventuellt en katalysator som mår dåligt.
Men kan den kompresion som oförbränd bränsleblanding ger skada toppen?
Är den så pass kraftig att den i långa loppet kan förstöra toppen?
Med vatten i så kan den förstöra toppen men bilen har väl inte käkat kylarvätska?
Tändspolar är ganska vanligt att går sönder.
Om felen har uppkommit av varandra är svårt att säga. I första hand så verkar det som de är två separata fel.
Men kanske någon annan kan svara på detta:
Om tändnigen inte funkat ordentligt en längre tid i ena cylindern. Då har den ju koprimerat bränsleblandingen hela tiden men aldrig förbränt den. Vilket leder till att bränsle kommer ut i avgasssystemet med eventuellt en katalysator som mår dåligt.
Men kan den kompresion som oförbränd bränsleblanding ger skada toppen?
Är den så pass kraftig att den i långa loppet kan förstöra toppen?
Med vatten i så kan den förstöra toppen men bilen har väl inte käkat kylarvätska?