Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Har bilverksta´n rätt?

Startad av 300M_2002 · 2006-03-02 · 1 svar

300M_2002Trådstart
Hejsan!

Har akut behov av kunnig analys av VAD som hänt med min bil.

Från att gått felfritt - utan missljud, utan startproblem, servad efter instruktionsbok, rullat 6000 mil.... startade den med missljud en kall morgon. Motorn är 6-cylindrig, och jag upplevde det som den inte drog igång på alla cylindrar. Efter ett tag på tomgång självdog bilen. Två ytterligare väldig korta startförsök gjordes, ett samma dag - nästa dagen efter. Båda med samma resultat - Bilen startade hjälpligt, lät illa och hade ingen kraft.

Bilen åkte till (auktoriserad märkes-) verkstad med hjälp av Bärgare, allt enligt instruktionsboken.

Verkstan är nu klar med bilen, men menar att det finns TVÅ maskinfel på den - som inte är beroende av varandra...

Första felet man hittade var efter kompressionsprov - två cylindrar på ena sidan med "väldigt dålig" kompression. Åtgärd: planade toppen.

Andra felet - del 1: Ingen gnista, Sotflagor i andra sidan av motorn - åtgärd andra toppen planades också, sot-rengöring
Andra felet - del 2: Databoxen bränd, något med tändspolen.. (?) - åtgärd - ny tändspole, ny databox ...

Som ni förstår går fösäkringsbolaget helt på bilverkstans ord om antal maskinfel... och jag ska nu betala 2 självrisker (à 5000kr).

Har någon en teori om vad som kan han hänt?

(Ps. Kan en bil starta med bränd / skadad databox ?)

/ Okunning - villrådig - snart även fattig
Annika
Angående boxen, så kan bilen starta om bara någon enstaka krets brunnit sönder. Men det skall inte vara en allvarlig krets.

Tändspolar är ganska vanligt att går sönder.

Om felen har uppkommit av varandra är svårt att säga. I första hand så verkar det som de är två separata fel.

Men kanske någon annan kan svara på detta:
Om tändnigen inte funkat ordentligt en längre tid i ena cylindern. Då har den ju koprimerat bränsleblandingen hela tiden men aldrig förbränt den. Vilket leder till att bränsle kommer ut i avgasssystemet med eventuellt en katalysator som mår dåligt.
Men kan den kompresion som oförbränd bränsleblanding ger skada toppen?
Är den så pass kraftig att den i långa loppet kan förstöra toppen?
Med vatten i så kan den förstöra toppen men bilen har väl inte käkat kylarvätska?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil