Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Haveri av säkringsdosa ford escort årsm. 97.

Startad av mathias_o · 2010-01-11 · 5 svar

mathias_oTrådstart
Hej!

Har nyligen haft haveri av säkringsdosa, då bilen både ryckte..och cupe-fläkten/ac totalt la av.

Bytte säkringsdosan så fungerade bilen bra ett par månader, nu fungerar ej cupe-fläkt/ac:n igen..

Säkringsdosa var köpt ifrån skroten, den där eländiga saken verkar ju vara känd som elak-artad tumör i ford bilar.

Om man får tag på en som funger kan man kan göra nått i förebyggande syfte så nästa int havererar igen?

Tacksam för all tips å ideer! Förutom vägbeskrivning till skroten, C4 o liknande!

MVH Mathias
aw73
öppna den och bättra lödningarna om det går
Camillaa
@a128 52651 wrote:
öppna den och bättra lödningarna om det går


Har int direkt så mycket kunskap inom detta, nå speciella punkter som är "kända", som värt att bättra på?
slirfeldt
Nej det generella med dessa mycket riktigt "omtalade" säkringslådor, är att upphov till mängder med kallödningar till fukt nära på mer regel än undantag ställt till det med allehanda elsymtom för dessa modeller.

Där en allmän översyn av säkringsldan i regel brukar göra underverk för den bilens elsystem,,,
leffe_n
Har en Scorpio 2.3i -97 och jag har två säkringslådor i motorutrymmet som kan kärva redigt utav fuktigt/regnigt väder! När jag uppdaga "små" elfel tog jag tag i detta direkt och resna ur allt, lödde om varje lödning och tätade lådorna så att dom kunde sänkas i vatten utan att bli blöta innuti... inte ett enda problem efter detta, allt fungerar hur bra som helst efter detta!
Visst så är det lite megapetjobb, men man slipper många knäppfel som fukt/blöta i säkringsdosorna ger!
joose
Du bör även kolla spänningen från generatorn, överspänningar, kass ladningsregulator.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil