Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

HC och OC halten för hög!!! Hjälp!

Startad av snake83 · 2010-05-06 · 6 svar

snake83Trådstart
Vad tror ni att de kan vara av nedestående grejer..? Jag behöver verkligen hjäääälp
de var dom grejerna som de var fel på enligt felsökningen på verkstan.

* tjuvluft i nån slang
* luftinblåsnings system
* luftmängdmätare
* lambdasond

tjuvluft i nån slag har vi kollat med nå spay man kunde kolla om de var de och de visade inte att de var nå tjuvluft.

På bestiktingen visade halterna:
CO: 7,6 (0,5)
HC: 146 (100)
CO 2500: 0,1 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Vi ska åka till ett garage idag och försöka laga de som är sönder, om vi hittar vars allt sitter.
Kanske ska skriva att de är en Nissan Primera-00
Och att felindikator lampan lyser på instrumentbrädan.
Och den har börjat lysa då vi körde på lite etanol, en sommar för 2 år sedan....
Men bilen går bra fast de är så fel på halterna...
slirfeldt
Lite knepigt att denna verkstad nu kunde räkna upp just dessa som "fel" och tjuvluft kollas lämpligen med startgas längs misstänkta skarvar,, och att motorlampan började lysa i samband med inblandning av etanol är helt normalt då dess blananing blir väl frikostig att motorns lambdareglering inte klarar mer, utan att mer bränsle fysiskt tillförs.

Men har denna lampa sedan dess prövats att släckas, där det i vissa fall räcker med att lägga av ena batteripolen 15-30minuter, i annat fall indikerar denna lampa till att ett fel finns i motorns tänd eller bränslesytem.

Bilen är bra servad annars som tex fräsch olja och då avgsavärdena förutom då CO inte är allt för höga så är det läge att kontrollmäta att lamdasonden jobbar som den skall och då från dess signalkabel med varm motor på tomgång bör ge mellan 0,2-0,9 volt i snabb följd och med 0,6 volt som medel (Lambda1), i annat fall är denna defekt.
kalle@kronobergare.se
@Peter H 57640 wrote:
Lite knepigt att denna verkstad nu kunde räkna upp just dessa som "fel" och tjuvluft kollas lämpligen med startgas längs misstänkta skarvar,, och att motorlampan började lysa i samband med inblandning av etanol är helt normalt då dess blananing blir väl frikostig att motorns lambdareglering inte klarar mer, utan att mer bränsle fysiskt tillförs.

Men har denna lampa sedan dess prövats att släckas, där det i vissa fall räcker med att lägga av ena batteripolen 15-30minuter, i annat fall indikerar denna lampa till att ett fel finns i motorns tänd eller bränslesytem.

Bilen är bra servad annars som tex fräsch olja och då avgsavärdena förutom då CO inte är allt för höga så är det läge att kontrollmäta att lamdasonden jobbar som den skall och då från dess signalkabel med varm motor på tomgång bör ge mellan 0,2-0,9 volt i snabb följd och med 0,6 volt som medel (Lambda1), i annat fall är denna defekt.



Men vad tror du att de kan vara för nå av dom grejerna som dom sa på verkstan? Vet inte varför dom inte kunde se exakt men står nå på pappret vi fick må med för mager. Ingen aning vad som menads :)
Men med slangarna var de startgas vi prövade med :) Kom inte på namnet bara..
/ Elin
kalle@kronobergare.se
Är de möjligt o kolla lamdasonden själv?
slirfeldt
Förmodligen löste dom bara ut felkoderna ur bilens elektronikbox,, men en början vore som sagt att låta mäta upp så lambdasonden jobbar som den skall och på dessa är det rätt vanligt att kontakten till luftmängdmätaren har dålig kontakt som med kan vara idé att se över att börja med.

Verkar annars enligt min erfarenhet för "bra" avgasvärden för att tex katalysatorn skulle vara på gång, men visst pröva med att för hand banka lite på själva katalysatorn och hör om något verkar löst inuti, annars skall denna vara helt intakt.

Edit: Ja med en vanlig voltmätare så är det tämligen lätt att så kontrollmäta att lamdasonden jobbar som den skall och då från dess signalkabel med varm motor på tomgång bör ge mellan 0,2-0,9 volt i snabb följd och med 0,6 volt som medel (Lambda1), i annat fall är denna defekt.
Nitrogen
Med tanke på att du hade bra lambdavärde (1.0), så tyder det ändå på att katten är på g. Eller har jag fel? Bra lambda=rätt blandning i motorn.....?
slirfeldt
Ja underförutsättning att lambdasonden är frisk kan det så luta åt en lite småtrött katalysator som är på gång så att säga,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil