RrobinrenmanTrådstart2002-12-24Hej igen! Har inte fårr ordning på problemet, hoppas på mer hjälp. här är problemet:
* Det tickar eller gnisslar kraftigt från något av däcken på vänster sida, trodde det var bakdäcket, men nu tror jag mycket väl det kan vara framdäcket.
* Har bytt lager bak, Men om det vore ett lager skulle det väl tjuta konstant?
* Hur i hela friden ska jag få reda på vad det är? Det borde ju inte vara så svårt att se?
* Tror inte det låter när bilden stått dvs när den är kall, men efter 5 min körning kommer det.
* Om man vevar ner rutan och skickar ut skallen genom fönstret så hörs det "Jävligt tydligt".
Om någon tror han vet vad det är så skriv snälla, jag håller på att bli tokig av det här....
CChrister Gustafson2002-12-25 · #
robinrenman wrote:
Hej igen! Har inte fårr ordning på problemet, hoppas på mer hjälp. här är problemet:
* Det tickar eller gnisslar kraftigt från något av däcken på vänster sida, trodde det var bakdäcket, men nu tror jag mycket väl det kan vara framdäcket.
* Har bytt lager bak, Men om det vore ett lager skulle det väl tjuta konstant?
* Hur i hela friden ska jag få reda på vad det är? Det borde ju inte vara så svårt att se?
* Tror inte det låter när bilden stått dvs när den är kall, men efter 5 min körning kommer det.
* Om man vevar ner rutan och skickar ut skallen genom fönstret så hörs det "Jävligt tydligt".
Om någon tror han vet vad det är så skriv snälla, jag håller på att bli tokig av det här....
Hej!
Hörs det mer eller mindre när du svänger?
Christer
Har du kollat drivaxeln fram ?, kan ju lika gärna vara den som låter i knutarna som ett hjullager.
Om det är hjullagret så behöver det inte låta konstant illa, utan kan komma och gå lite som det vill beroende på varvtal, men med stegrande ljud/gnissel, du kan köra länge med ett dåligt hjullager MEN det kan lika gärna ta slut efter 5 minuter om det vill sig illa, så det är dumt att chansa, bättre att byta till ett nytt om du misstänker det.
Ett sätt att kolla om det är i fram är att palla upp framänden med pallbockar ( stadiga ) och köra bilen på säg 4:ans växel, detta belastar ju inte framhjulslagrena på rätt sätt så det kan bli lite misssvisande men är i allafall ett alternativ, vrid lite på ratten också så att drivknutarna får röra på sig lite ( ifall felet ligger där ).
KKrister Lindholm2002-12-25 · #Lyft upp bilen o ruckla på hjulen.. Är det hjullagret fram som väsnas så kommer du garanterat att känna ett rejält glapp när du rucklar på hjulet.
Hade ett tvärslut hjullager på min Jetta & det lät som en stenkross strax innan jag tvingades byta ;)
Rrobinrenman2002-12-25 · #Däcken glappar inte ett skit, och det låter precis lika mycket när jag svänger som inte svänger...... Jag blir galen! Hoppas det inte är så allvarligt, ska byta bil i mars-april.,...
KKrister Lindholm2002-12-25 · #Är det framtill det låter tippar jag dessvärre på lagren i växellådan :(
Rrobinrenman2002-12-25 · #Hej igen! Tror inte på lagren i växellådan, det låter precis lika mycket om jag stänger av motorn och lägger i friläget och bara rullar, fast det kanske låter i alla fall om det är vxl lagren? Fortsätt gärna komma med tips!
Ha det bra!
Kan de vara så enkelt så att bromsarna är slut så att du kör mot nitarna mot skivan , och att dom ligger emot det kan hända så om bellägen är slut att kolven har gått ut för långt .
johan
Rrobinrenman2002-12-26 · #Ja kanske det, men då borde det inte låta om jag ger fan i bromsen? Dessutom låter det aldrig när bilen är kall. Om bromsen låg på lite skulle väl bilen dra lite åt sidan, vilket den inte gör! Suck det här är så jobbigt.
framhjullagret kan vara dåligt utan att det glappar , det är koniska lager som glappar , i fram sitter de annat sorts lager . de kan låta som fan utan att de glappar , byt lager de är ju en början och inte en sån stor kostnad . hör av dig om de inte hjälper.
johan
Rrobinrenman2002-12-29 · #Har löst problemet! Det var en spricke vid kanten på ena navkapseln! Så när jag kom upp i fart låg den och vibrerade.... Vilket jävla skitfel!!!
Tack för visat intresse!