FflissiTrådstart2006-12-20Jag har nyss köpt en colt -93a och helljuset fungerar inte. Slår man på helljuset med spaken slocknar halvljuset, men inget helljus tänds. Min pojkvän har mekat lite med bilen, och varken glödlampor eller säkringar är trasiga.
Vi misstänker att det är reläet som krånglar, men problemet är att vi inte hittar det! Inga reläer är märkta och det står inget om dem i instruktionsboken. Vi identifierade ett relä med hjälp av schemat på säkrningsdosans lock, men det tycktes vid test bara styra över halvljuset. Är det någon som vet var helljusets relä sitter på en colt, eller har haft ett liknande problem?
Det är inte säkert att det finns något relä, är det typen av spak som man skuter framåt för att slå på helljuset?? Isåfall kan det nog vara i spaken...
Jo, vi har väl tänkt att det kan vara spaken som krånglar också, men den fungerar ju för allting annat... Tror du att man bara kan köpa en ny spak på skroten typ?
Knepigt,, även eventuellt relä för helljuset borde sitta bredvid det för halvljuset, så det klickar ingenstans när helljuset tänds? Ja annars kan felet mycket väl ligga i spaken även om detta inte är vanligt förekommande bara.
Jo visst finns det lös spak att köpa från skroten,,, men vill/kan ni så demontera den som sitter och se om det finns ström dit eller om det är kontaktproblemet sitter där.
Tack, vi ska prova det. Men jag får nog ta tåget upp til Stockholm i jul... :(
Många sätter i starkare lampor i lysena, men tänker inte på att elsystemet inte är dimensionerat för det, vilket kan leda till problem.Kan ju vara så att dom har haft det i tidigare...
jo vad det gäller att sätta i starkare lampor är i regel bortkastat med dom flesta bilar även ljusmässigt, då oftast spänningen kan ligga på bara 10-11volt ute vid lamporna.
Smartare är då främst att mäta upp spänningen är vid lamporna och kanske stället att byta ut dom allt för klena standardkablarna med eget relä och grövre kablage, som bara det då blir mycket stor skillnad och standardlampor med i stället 13 volt.
Jo det är nog tryggare att då ta tåget med inte helt fungerande belysning,,,
Tack så mycket för all hjälp. Det visade sig vara både relä och en kabel som bråkade med helljuset. Det var lätt fixat när vi väl kom på vad det var och kostade bara några hundralappar plus en del arbete för min stackars pojkvän. Sen var jag tvungen att byta spindelleder och få en framvagnsinställning, men nu går hon som ett skott.
Alltid kul med bra slut :-)