Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

helljusproblem saab 9000i -88

Startad av rojje · 2003-05-13 · 7 svar

rojjeTrådstart
Hej!
har en Saab 9000i -88 mitt problem är att helljuset har lagt av helt.
Ska naturligtvis bes bilen på torsdag.
Är det någon som kanske vet eller varit med om detta bekymmer???
Kan det vara reläet eller spaken som lagt av?
Helljuset fungerade i går utan problem.
Ljustutan fungerar inte heller.
Mycket tacksam för svar
Switchen
Man behöver väl inte ha fungerande heljus på besiktningen! Eller har jag fel?

Annars är det väl bara att kolla säkringar, relä och kablar. Har du varit och pillat i närheten av kablarna så finns det risk att de har gått av vid kabelskon. Råkade själv ut för det i förra veckan på min Escort. Ena helljuset la av efter att jag hade bytt positions ljus. Kabeln var så oxiderad vid kontakten att det räckte att nudda den för att den skulle gå av.
PeW
säkringarna är hela.
men ska kolla relä ock kablar så får vi se.
Ludde_57
Helljuskrav finns på alla bilar från -52 och framåt.
Frågade Sbp om detta för någon dag sedan.
beolover
tror att saab inte hade något ljusrela på en del årsmodeller ,så då brann helljusspaken upp . kolla under huven om du har en extra säkrings/reläbox bakom battriet ,har du inte det så har spaken brunnit ettt granska vanligt fel på saab 9000 har jag hört....

johan
Jason
Det är garanterat spaken som gett upp. Alldeles för vanligt fel på 9000 tyvärr. Blev väl för dyrt att sätta dit ett relä :l
PeW
jo det finns helljusrelä på min sitter ute i motorrummet.
men lyckades lösa problemet med helljuset.
Det var ett par kablar till reläet som strulade.
Bytte några kabelskor sen fungerade det igen.
tack för hjälpen.
Christer Gustafson
johan wrote:
tror att saab inte hade något ljusrela på en del årsmodeller ,så då brann helljusspaken upp . kolla under huven om du har en extra säkrings/reläbox bakom battriet ,har du inte det så har spaken brunnit ettt granska vanligt fel på saab 9000 har jag hört....

johan
Det är ingen ford heller!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil